skip to Main Content

آموزش زبان به روش مونته سوری

آموزش زبان به روش مونته سوری
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

زبان یک مهارت اساسی است که ارتباط، بیان و یادگیری را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، همه کودکان زبان را به یک روش یا با یک سرعت یاد نمی‌گیرند. روش‌های مختلف آموزش زبان در طول سال‌ها معرفی شده که هر کدام درجات مختلف موفقیت و رضایت را به ارمغان آوردند. یکی از تاثیرگذارترین و بدیع‌ترین روش‌های آموزش زبان به کودکان، روش مونته سوری است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تعیین سطح زبان
تلفنی و رایگان به همراه مشاوره انتخاب استاد

فهرست بخش ها

روش مونته سوری چیست؟

روش آموزش مونته سوری نوعی روش آموزشی است که به جای روش‌های آموزشی رسمی، علایق و فعالیت‌های طبیعی کودکان را شامل می‌شود. یک کلاس درس مونته سوری بر یادگیری عملی و توسعه مهارت‌های دنیای واقعی تاکید دارد. مونته سوری بر استقلال تأکید می‌کند و کودکان را به طور طبیعی قادر به شروع یادگیری در یک محیط آموزشی می‌کند. روش مونته سوری برخی از معیارهای متعارف پیشرفت، مانند نمرات و آزمون‌ها را حذف کرده است.

تاریخچه روش مونته سوری

روش مونته سوری یک رویکرد کودک‌محور در آموزش است که توسط دکتر ماریا مونته سوری، پزشک و مربی ایتالیایی، در اوایل قرن بیستم ایجاد شد. او روش خود را بر اساس مشاهدات علمی از نحوه یادگیری طبیعی و خودانگیخته کودکان از محیط خود ایجاد کرد. دکتر ماریا مونته سوری مواد و فعالیت‌های مختلفی خلق کرد که استقلال، کنجکاوی و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند.

تاریخچه روش مونته سوری

دکتر ماریا مونته سوری، همچنین معلمانی را برای کلاس زبان انگلیسی یا هر مهارت دیگری، آموزش داد تا کودکان را راهنمایی کنند و به نیازها و علایق فردی آن‌ها احترام بگذارند. این روش از آن زمان در بسیاری از نقاط جهان، در مدارس دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گرفته است.

روش مونته سوری در آموزش زبان  چیست؟

روش مونته سوری در آموزش زبان یک رویکرد کودک محور است که بر فعالیت خودراهبر، یادگیری عملی و بازی مشارکتی تاکید دارد. این روش توسط دکتر ماریا مونته سوری بر اساس فلسفه توسعه یافته است که مشاهده کرد که چگونه کودکان به طور طبیعی و خود به خود از محیط اطراف چیز‌هایی یاد می‌گیرند. این روش برخلاف یادگیری زبان به روش g5، صرفا بر روی لغات تمرکز نمی‌کند.

روش مونته سوری در آموزش زبان نیز کاربرد دارد، زیرا از اصول کلی شروع زودهنگام، اعتماد به کودک و توجه به علایق او پیروی می‌کند. برنامه درسی زبان مونته سوری از چهار حوزه اصلی تشکیل شده است: زبان گفتاری، نوشتن، خواندن و دستور زبان. در هر زمینه، کودک در معرض مواد و فعالیت‌های مختلفی قرار می‌گیرد که به او کمک می‌کند مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهد و ساختار و معنای یک زبان جدید را کشف کند.

چند نمونه از مطالب و فعالیت‌های زبان مونته سوری

الفبای متحرک: جعبه‌ای با حروف چوبی است که کودک می‌تواند از آن برای تشکیل کلمات و جملات استفاده کند. این مورد به کودک کمک می‌کند بدون نیاز به استفاده از مداد یا کاغذ، نوشتن را تمرین کند.

اشیاء و کارت‌های آوایی: این موارد اشیاء کوچک و کارت‌هایی با تصاویر هستند که بیانگر کلماتی هستند که می‌توان آن‌ها را به صورت آوایی بیان کرد. کودک می‌تواند اشیاء را با کارت‌ها مطابقت دهد و سپس آن‌ها را با الفبای متحرک برچسب بزند. این فعالیت به کودک کمک می‌کند تا خواندن و املای کلمات ساده را تمرین کند.

چند نمونه از مطالب و فعالیت‌های زبان مونته سوری

کلمات پازل: کلماتی هستند که املای نامنظم یا استثنایی از قوانین آوایی دارند. کودک می‌تواند از الفبای متحرک برای املای کلمه استفاده کند و سپس کار خود را با قرار دادن کلمه در یک قاب پازل بررسی کند. این فعالیت به کودک کمک می‌کند تا استثناها و قوانین زبان را یاد بگیرد.

نمادهای گرامر: نماد‌های گرامر اشکال هندسی هستند که قسمت‌های مختلف گفتار را نشان می‌دهند، مانند اسم، افعال، صفت و غیره. کودک می‌تواند از نمادها برای تجزیه و تحلیل جملات و شناسایی عملکرد و نقش هر کلمه استفاده کند. این فعالیت به کودک کمک می کند گرامر و نحو زبان را درک کند که در یادگیری زبان به روش زبان مادری هم بسیار مهم است.

روش آموزش زبان مونته سوری بر این باور است که کودکان کنجکاوی و تمایل طبیعی به یادگیری دارند و می‌توانند مهارت‌های زبانی را از طریق کاوش و کشف به دست آورند. نقش معلم این است که کودک را راهنمایی کند و مواد و محیط مناسبی را برای او فراهم کند که متناسب با نیازها و علایق فردی او باشد.

تقویت استقلال، اعتماد به نفس و انگیزه در یادگیری زبان با روش مونته سوری

روش مونته سوری به کودکان کمک می‌کند تا استقلال، اعتماد به نفس و انگیزه در یادگیری زبان را با فراهم کردن یک محیط حمایتی و محرک برای آن‌ها فراهم کند که به آن‌ها امکان می‌دهد با سرعت خود و مطابق با علایق خود کاوش، کشف و خلق کنند. روش مونته سوری همچنین کودکان را تشویق می‌کند تا خودشان انتخاب کنند، مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و از اشتباهات خود درس بگیرند.

تقویت استقلال، اعتماد به نفس و انگیزه در یادگیری زبان با روش مونته سوری

روش مونته سوری حس استقلال و اختیار را در کودکان تقویت می‌کند که عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.چنین تاثیر را می‌توان در یادگیری زبان به روش پازلینگ هم مشاهده کرد که کودک به حل کردن معما می‌پردازد. مونته سوری همچنین عشق به یادگیری و کنجکاوی برای زبان را پرورش می‌دهد، که آن‌ها را تشویق می‌کند تا به دنبال چالش‌ها و فرصت‌های جدید برای بهبود مهارت‌های خود باشند.

نقش محیط در آموزش زبان به روش مونته سوری

آموزش مونته سوری شامل فعالیت آزاد در “محیط آماده” است، به این معنی که محیط آموزشی متناسب با ویژگی‌های اولیه انسانی، ویژگی‌های خاص کودکان در سنین مختلف و شخصیت‌های فردی هر کودک است. محیط به کودک اجازه می‌دهد تا در همه زمینه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های روانشناختی درونی خود استقلال پیدا کند.  این رو برخلاف آموزش زبان به روش رزتا استون وابسته به محیط است. علاوه بر ارائه دسترسی به مواد متناسب با سن کودکان، محیط باید ویژگی‌های زیر را نشان دهد:

  • ترتیبی که حرکت و فعالیت را تسهیل می‌کند
  • زیبایی و هماهنگی، پاکیزگی محیط
  • ساخت و ساز متناسب با کودک و نیازهای او
  • محدودیت مواد، به طوری که فقط موادی که رشد کودک را پشتیبانی می‌کند شامل می‌شود

نقش محیط در آموزش زبان به روش مونته سوری

آموزش زبان با کمک روش مونته سوری و آموزشگاه اُتیچر

 روش مونته سوری یک رویکرد کودک محور مبتنی بر فعالیت خودراهبر، یادگیری عملی و بازی مشارکتی تاکید دارد. این روش بر اساس این فلسفه است که کودکان کنجکاوی و تمایل طبیعی به یادگیری دارند و می‌توانند مهارت‌های زبانی را از طریق کاوش و کشف به دست آورند. نقش معلم این است که کودک را راهنمایی کند و مواد و محیط مناسبی را برای او فراهم کند که با نیازها و علایق فردی او سازگار باشد.

روش مونته سوری برای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان مؤثر، مفید و چالش برانگیز است. آموزشگاه اتیچر با در نظر گرفتن انواع روش‌های نوین آموزش زبان از جمله روش مونته سوری به شما یا کودک‌تان کمک خواهد کرد تا از یادگیری یک زبان جدید لذت ببرید و به راحتی بر این زبان تسلط یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما
۲.۸/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search