skip to Main Content

آموزش زبان به کودکان به شیوه قصه گویی

آموزش زبان به کودکان به شیوه قصه گویی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

قصه‌گویی هنری است که قرن‌هاست برای مجذوب کردن مخاطبان با داستان‌های جذاب ماجراجویی، عاشقانه، تراژدی و پیروزی استفاده می‌شود. قصه‌گویی از دیرباز بخش مهمی از آموزش دوران کودکی بوده است. معلمان می‌توانند با فراهم کردن فرصتی برای کودکان برای تجربه داستان‌ها و زبان به روشی خلاقانه و سرگرم‌کننده، به افزایش مهارت‌های سوادآموزی آن‌ها کمک کرده و ارتباطات آن‌ها را تقویت کنند. در این مقاله به موضوع مهم آموزش زبان انگلیسی به شیوه قصه گویی می‌پردازیم. تا انتها همراه کلاس زبان انلاین اُتیچر باشید.

تعیین سطح زبان
تلفنی و رایگان به همراه مشاوره انتخاب استاد

فهرست بخش ها

اهمیت قصه گویی برای آموزش زبان

قصه‌گویی یکی از موثرترین راه‌ها برای تحریک رشد و آموزش زبان انگلیسی به کودکان و خردسالان است. در زیر چند مورد از مزایای استفاده از قصه‌گویی به عنوان یک ابزار آموزشی در کلاس درس شما آمده است:

توسعه مهارت‌های زبانی

شنیدن یا خواندن داستان انگلیسی برای تقویت زبان کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا قدرت کلمات و نحوه استفاده از آن‌ها را برای انتقال ایده‌ها را درک کنند. با درگیر شدن با داستان‌ها، کودکان لغات واژگان جدیدی را یاد می‌گیرند و همچنین درک گرامر و ساختار جمله را درک می‌کنند.

اهمیت قصه گویی برای آموزش زبان

بهبود مهارت‌های شنیداری

گوش دادن به داستان‌ها راهی عالی برای زبان‌آموزان جوان است تا مهارت‌های شنیداری خود را توسعه دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا در کلاس توجه بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند آنچه را که آموزش داده می‌شود، درک کنند.

یادگیری اطلاعات جدید

قصه‌گویی فرصتی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا حقایق و اطلاعات جدید را به روشی سرگرم‌کننده و جذاب بیاموزند. قصه‌گویی آن‌ها را تشویق می‌کند تا موضوعات را به تنهایی، بیشتر بررسی کنند و عشق به یادگیری را در خود پرورش دهند.

آموزش زبان به کودکان به شیوه قصه گویی

افزایش خلاقیت

از طریق قصه گویی، کودکان می‌توانند تخیل خود را کشف کنند و از خود داستان بسازند. قصه‌گویی به پرورش تفکر خلاق و مهارت‌های حل مسئله کمک می‌کند زیرا در معرض شخصیت‌ها و طرح‌های مختلف قرار می‌گیرند.

ایجاد روابط

قصه‌گویی یک راه عالی برای ایجاد روابط معنادار بین معلمان و دانش‌آموزان است. محیطی را ایجاد می‌کند که در آن کودکان به راحتی احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند و واقعیت وجودی خود را نشان می‌دهند

آموزش مهارت‌های اجتماعی-عاطفی

از داستان‌ها نیز می‌توان برای آموزش مهارت‌های عاطفی اجتماعی به کودکان استفاده کرد. با بررسی شخصیت‌ها و تعامل آن‌ها با یکدیگر، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه احساسات خود و دیگران را تشخیص دهند و به آن‌ها پاسخ دهند.

چطور به کودکان به شیوه قصه‌گویی زبان انگلیسی آموزش دهیم؟

چطور به کودکان به شیوه قصه‌گویی زبان انگلیسی آموزش دهیم؟

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با گفتن قصه، راهی عالی برای سرگرم‌کننده، جذاب و به یاد‌ماندنی کردن یادگیری زبان است. داستان‌ها می توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن و همچنین تخیل، خلاقیت و تفکر انتقادی خود را توسعه دهند. در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده موثر از داستان‌ها در کلاس زبان‌ انگلیسی وجود دارد:

انتخاب قصه مناسب برای یادگیری زبان

داستان‌هایی را انتخاب کنید که برای سن، سطح و علایق فرزندانتان مناسب باشد. می‌توانید از داستان‌های دیجیتال، داستان‌های کتاب درسی، کتاب مصور انگلیسی یا حتی داستان‌هایی که خودتان یا فرزندانتان خلق می‌کنید استفاده کنید. همچنین می توانید از فرزندان خود بپرسید که چه نوع داستان‌هایی را دوست دارند و آن‌ها را در فرآیند انتخاب شرکت دهید.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

آماده شدن برای گفتن قصه

قبل از اینکه داستان را برای فرزندان خود بگویید، داستان را به خوبی آماده کنید. با استفاده از صداها، حرکات و حالات صورت مختلف، خواندن یا گفتن آن را با صدای بلند چندین بار تمرین کنید. همچنین می‌توانید از وسایل، عروسک‌ها، فلش‌کارت‌ها یا واقعیت‌ها استفاده کنید تا داستان را بصری‌تر و تعاملی‌تر کنید.

معرفی اولیه

داستان را با برخی از فعالیت‌های قبل از داستان که دانش و کنجکاوی قبلی فرزندانتان را فعال می‌کند، معرفی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید جلد کتاب یا چند تصویر از داستان را به آن‌ها نشان دهید و از آن‌ها بخواهید پیش‌بینی کنند که داستان درباره چیست، شخصیت‌های اصلی چه کسانی هستند، داستان کجا و چه زمانی اتفاق می‌افتد و غیره. همچنین می‌توانید آموزش دهید یا برخی از واژگان یا عبارات کلیدی را که برای درک داستان به آن نیاز دارند، مرور کنید.

چطور به کودکان به شیوه قصه‌گویی زبان انگلیسی آموزش دهیم؟

نحوه بیان قصه

داستان را با اشتیاق بگویید و مطمئن شوید که فرزندانتان می‌توانند شما را به خوبی ببینند و بشنوند. همچنین می‌توانید از برخی فعالیت‌های حین داستان استفاده کنید تا فرزندان خود را درگیر نگه دارید و درک آن‌ها را بررسی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از آنها بخواهید که با عبارات یا اقدامات تکراری به آن ملحق شوند، به برخی سؤالات پاسخ دهند، صداها یا حرکاتی ایجاد کنند و غیره. همچنین می‌توانید در برخی نقاط داستان را مکث کنید و از آن‌ها بخواهید حدس بزنند که بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد یا درمورد شخصیت‌ها چه احساسی دارند.

فعالیت‌های پس از بیان قصه

داستان را با برخی از فعالیت‌های پس از داستان دنبال کنید که فرزندانتان را تشویق می‌کند از زبان استفاده کنند و شخصاً به داستان پاسخ دهند. به عنوان مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که داستان را به زبان خودشان بازگو کنند، صحنه‌ها یا دیالوگ‌ها را اجرا کنند، نقش یا شخصیت مورد علاقه‌شان را بکشند یا بنویسند، یک پایان یا دنباله جدید بسازند و غیره. همچنین می‌توانید از برخی بازی‌ها استفاده کنید.

مرور قصه

داستان و زبان داستان را به طور منظم با فرزندان خود مرور کنید. می‌توانید از برخی آزمون‌ها، پازل‌ها، یک نوع بازی شبیه لوتو، بازی‌های حافظه و غیره استفاده کنید تا به آن‌ها کمک کنید رویدادهای اصلی، شخصیت‌ها، واژگان و عبارات داستان را به خاطر بسپارند. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید نظرات، احساسات و بازتاب‌های خود را در مورد داستان و آنچه از آن آموخته‌اند به اشتراک بگذارند.

آموزش زبان به کودکان به شیوه قصه گویی

استفاده از وسایل جانبی

از وسایل استفاده کنید: وسایلی مانند لباس، عروسک یا سایر وسایل کمک بصری می‌توانند به زنده کردن داستان‌ها در کلاس کمک کنند. از این اسباب‌بازی‌ها و اشیا نیز می‌توان برای کمک به کودکان در درک بهتر محتوای داستان استفاده کرد.

مزایای آموزش زبان به کودکان به شیوه قصه گویی

آموزش زبان به کودکان از طریق قصه‌گویی راهی فوق‌العاده برای لذت‌بخشی، معنادار و خاطره‌انگیز کردن یادگیری زبان است. پس اگر سوال‌تان این است که برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم، شاید کمک گرفتن از داستان جواب مناسبی باشد.

 در اینجا برخی از مزایای آموزش زبان به کودکان از طریق قصه‌گویی آورده شده است:

  • قصه‌ها می‌توانند مهارت‌های شنیداری و گفتاری را تقویت کنند، زیرا کودکان می‌توانند با دقت به داستان‌ها گوش کنند، آن‌ها را با کلمات خود بازگو کنند، برخی صحنه‌ها یا دیالوگ‌ها را اجرا کنند، سؤال بپرسند و پاسخ دهند و غیره.
  • قصه‌ها می‌توانند مهارت‌های خواندن و نوشتن را بهبود بخشند، زیرا کودکان می‌توانند داستان‌هایی از منابع مختلف بخوانند، در مورد قسمت‌ها یا شخصیت‌های مورد علاقه‌شان بنویسند، داستان‌های خود را بسازند و غیره.
  • قصه‌ها می‌توانند دانش واژگان و دستور زبان را گسترش دهند، زیرا کودکان می‌توانند با کلمات و عبارات جدید روبرو شوند، یاد بگیرند که چگونه از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کنند، به الگوها و ساختارهای گرامری توجه کنند و غیره.
  • داستان‌ها می‌توانند خلاقیت و تخیل را تقویت کنند، زیرا کودکان می‌توانند از داستان‌ها به‌عنوان سکوی پرشی برای ایده‌های خود استفاده کنند، پایان‌ها یا دنباله‌های جدیدی ابداع کنند، داستان‌ها را به تصویر بکشند یا دراماتیک کنند.
  • داستان ها می‌توانند تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله را تقویت کنند، زیرا کودکان می‌توانند داستان ها را تجزیه و تحلیل کنند و دیدگاه‌های مختلف را مقایسه کنند.

کلام آخر

شیوه قصه‌گویی یکی از ره‌های جذاب و سرگرم‌کننده برای آموزش زبان به کودکان است. جذابیت داستان می‌تواند باعث شود تا کودک در حین آموزش کاملا درگیر شده، و بازدهی بهتری داشته باشد. ما در اتیچر سعی کردیم دوره‌های آموزشی مناسبی برای شما طراحی کنیم تا به مانند آموزش زبان به کودکان به شیوه قصه گویی، جذاب باشد و شما را درگیر نگه دارد. مدرسین حرفه‌ای ما کمک خواهند کرد تا با درس‌ و همکلاسی‌های احتمالی خود تعامل داشته و به بهترین نحو ممکن، سفر خود را در آموزش زبانی جدید، شروع کرده،ادامه دهید و به پایان برسانید.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما
به این مقاله امتیاز بدهید

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search