skip to Main Content

یادگیری زبان به روش g5

یادگیری زبان به روش G5
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در دنیای امروز یادگیری زبان انگلیسی برای هر کسی واجب است. در این راستا، توسعه روش‌های نوین یادگیری زبان امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. یکی از این روش‌ها، یادگیری زبان به روش g5 است. g5 یک روش ساده با کارایی بالا، برای به خاطر سپردن مطالب مختلف است. در این مقاله روش g5 را به طور کامل معرفی می‌کنیم و نحوه استفاده از آن را توضیح خواهیم داد. با کلاس زبان آنلاین اُتیچر همراه باشید.

تعیین سطح زبان
تلفنی و رایگان به همراه مشاوره انتخاب استاد

فهرست بخش ها

روش g5 چیست؟

g5 یک روش یادگیری زبان است که بر اساس لایتنر طراحی شده است. در این سیستم از فلش‌کارت‌هایی استفاده می‌شود که جی برگ نام دارند.  فلش کارت‌ها کارت‌های کوچکی هستند که برای تقویت حافظه از طریق بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش سیستم لایتنر یک روش قدیمی است که بر اساس تکرار فاصله‌دار اطلاعات کار می‌کند. در این روش، فلش کارت‌ها در جعبه‌های مختلف با فواصل زمانی مشخص قرار می‌گیرند و بر اساس اینکه پاسخ آن‌ها را بلد باشید یا نه، به جعبه‌های بعدی یا قبلی منتقل می‌شوند.

روش جی ۵ یک روش نوین‌تر است که بر اساس منحنی فراموشی و روانشناسی یادگیری طراحی شده است. در این روش، فلش کارت‌ها در یک جعبه پنج خانه‌ای قرار می‌گیرند و فقط زمانی که به منطقه قابل برداشت هر خانه برسند، مرور می‌شوند. اگر پاسخ آن‌ها را بلد باشید، به خانه بعدی و اگر نه، به خانه اول بر می‌گردند. این روش‌ برخلاف آموزش زبان به روش مونته سوری، برای همه رده‌های سنی مناسب است.

منحنی فراموشی ابینگهاوس

منحنی فراموشی ابینگهاوس، نموداری است که نشان می‌دهد چگونه حافظه در طول زمان بدون بررسی فعال، محو می‌شود. این منحنی توسط هرمان ابینگهاوس، روانشناس آلمانی که حافظه و یادگیری را در اواخر قرن نوزدهم مطالعه کرد، پیشنهاد شد. او دریافت که میزان فراموشی به عوامل مختلفی از جمله دشواری و معنی‌دار بودن مطالب، میزان و فاصله تکرارها و وضعیت فیزیولوژیکی یادگیرنده بستگی دارد.

منحنی فراموشی ابینگهاوس در زبان به شیوه g5

منحنی فراموشی نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تکرار فاصله‌دار، یادآوری فعال و یادگاری، حفظ حافظه را بهبود بخشید. طبق این نمودار ۲۰-۲۵ درصد احتمال فراموشی مطالبی وجود دارد که در ۲۴ ساعت اخیر یاد گرفته‌اید. بنابراین اگر مطلبی که یاد گرفته‌اید را به فاصله یک روز مرور کنید ۲۰-۲۵ درصد از احتمال فراموش کردن آن کم خواهید کرد.

اگر در حال آموزش زبان به روش رزتا استون هستید هم می‌توانید مطالب مطالعه شده را بر اساس این منحنی در روز اول مرور کنید تا احتمال ثبت طولانی در حافظه شما افزایش یابد.

پاداش‌های فوری اسکینر

پاداش‌های فوری اسکینر مفهومی در روان‌شناسی است که به استفاده از تقویت فوری برای افزایش احتمال رفتار دلخواه اشاره دارد. این نظریه مبتنی بر نظریه شرطی‌سازی عامل B.F. Skinner است که پیشنهاد کرد رفتار تحت تأثیر پیامدهای آن است. رفتاری که تقویت می‌شود (پاداش) احتمالاً تکرار می‌شود و رفتاری که تنبیه می‌شود کمتر اتفاق می‌افتد. جوایز فوری اسکینر نوعی تقویت مثبت است که به معنای افزودن چیزی خوشایند یا مطلوب به یک موقعیت، پس از وقوع رفتار است.

به عنوان مثال، دادن یک آب نبات به کودک پس از اتمام تکالیف خود، یا پرداخت پاداش به یک کارمند پس از اتمام پروژه. پاداش‌های فوری اسکینر به این دلیل مؤثر است که ارتباط قوی بین رفتار و نتیجه ایجاد می‌کند و فرد را تشویق می‌کند تا رفتار را تکرار کند تا دوباره پاداش دریافت کند. در روش g5 که بر اساس لایتنر طراحی شده به نوعی پاداش‌های اسکینر را هم خواهیم داشت.

با هر بار جواب درست به جی کارت، آن کارت به خانه بعدی منتقل می‌شود و در صورت جواب اشتباه، زبان‌آموز تنبیه شده و کارت به خانه اول برمی‌گردد. این روش باتوجه به اینکه گرفتن پاداش می‌تواند لذت‌بخش باشد به مانند یادگیری زبان به روش پازلینگ قطعا سرگرم‌کنند خواهد بود.

مشخصات جعبه g5

مشخصات جعبه g5

طول جعبه g5، حدود ۳۰ سانتی‌متر و شامل ۵ خانه به ابعاد زیر است. خانه اول ۱سانتی‌متر، خانه دوم ۲ سانتی‌متر‌، خانه سوم ۵ سانتی‌متر، خانه چهارم ۸ سانتی‌متر‌، خانه پنجم ۱۴ سانتی‌متر. با توجه به مدل طراحی اندازه هر خانه می‌تواند متفاوت باشد.

مراحل استفاده از جعبه g5

جعبه g5 یک سیستم یادگیری است که از فلش کارت‌ها و تکرار فاصله‌دار برای بهبود حافظه استفاده می‌کند. جعبه g5 یک روش ساده و موثر برای مطالعه با فلش کارت است و به شرح زیر عمل می‌کند:

مرحله اول

ابتدا باید فلش کارت‌هایی با اطلاعاتی که می‌خواهید یاد بگیرید ایجاد کنید. بسته به سلیقه خود می‌توانید از کارت‌های فیزیکی یا الکترونیکی استفاده کنید. هر کارت باید یک سوال یا یک اصطلاح و در طرف دیگر پاسخ یا تعریف داشته باشد. برای یادگیری زبان و لغات می‌توانید یک طرف کارت لغت مورد نظر، و طرف دیگر معنای آن یا مترادف‌های آن را بنویسید. این روش به مانند آموزش زبان به روش ریشه شناسی یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری لغات است.

مرحله دوم

شما باید پنج جعبه را با فواصل مطالعه متفاوت برچسب بزنید. برای مثال، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان «روزانه»، «یک روز در میان»، «مطالعه ۴ روز یک بار»، «مطالع ۹ روز یک بار» و «مطالعه ۱۴ روز» برچسب‌گذاری کنید. شما می توانید فواصل زمانی را با توجه به نیازها و اهداف خود تنظیم کنید.

مرحله سوم

شما باید با تمام فلش کارت‌های خود در کادر اول، که کادر «روزانه» است، شروع کنید. شما باید کارت‌های موجود در این جعبه را هر روز مرور کنید و جواب هر کارت را بدهید. اگر درست جواب دهید، آن را به کادر بعدی منتقل می‌کنید، که کادر “یک روز در میان” است. اگر کارت را اشتباه جواب دهید، آن را در جعبه اول نگه دارید.

مرحله چهارم

باید این فرآیند را برای هر جعبه، با توجه به فاصله زمانی مطالعه، تکرار کنید. به عنوان مثال، شما باید کارت‌های موجود در کادر دوم را یک روز در میان مرور کنید و اگر درست جواب دهید، آن‌ها را به کادر بعدی یا در صورت اشتباه به کادر قبلی منتقل کنید. باید ۴ روز یک بار کارت‌های کادر سوم را مرور کنید و به همین ترتیب.

مرحله پنجم

شما باید این کار را ادامه دهید تا زمانی که تمام کارت‌های شما به آخرین جعبه، یعنی جعبه “هر ۱۴ روز یک بار” برسند. این بدان معنی است که شما به اطلاعات کارت‌ها تسلط دارید و فقط باید هر از گاهی آن‌ها را مرور کنید تا حافظه خود را بازیابی کنید.

با انجام این مراحل می توانید از جی ۵ برای مطالعه با فلش کارت‌ها به صورت کارآمد و موثر استفاده کنید. جعبه لایتنر به شما کمک می‌کند تا کارت‌هایی را که نیاز به توجه بیشتری دارند اولویت‌بندی کنید و برای بهینه‌سازی حافظه خود، هدفمند‌تر رفتار کنید.

نکات مهم یادگیری زبان به روش g5

اگر جواب جی برگ را بلد بودید هنگام انتقال به خانه بعدی به ترتیب ورود اهمیت دهید. در واقع فلش کارت جدید بعد از فلش کارت قبلی قرار می‌گیرد.

 اگر جواب جی برگ را بلد نبودید هنگام انتقال به خانه قبلی به ترتیب ورود اهمیت دهید. در واقع فلش کارت جدیدی که بلد نبودید بعد از فلش کارت قبلی قرار می‌گیرد.

در روش g5، شما فقط جی برگ‌هایی را مرور می‌کنید که به انتهای هر جعبه رسیده‌اند. این جی برگ‌ها در یک سانتی‌متر اول هر جعبه قرار دارند. بقیه جی برگ‌ها در جعبه‌ها می‌مانند تا به این مرحله برسند. این روش باعث می‌شود که شما بیشتر روی جی برگ‌های سخت تمرکز کنید. به این یک سانتی‌متر، منطقه قابل برداشت می‌گویند. پس شما فقط باید جی برگ‌هایی را بخوانید که در منطقه قابل برداشت قرار دارند. این منطقه یک سانتی متر ابتدایی جعبه است.

چرا یادگیری زبان به روش g5 جواب می‌دهد؟

روش لایتنر موثر است زیرا از تکرار فاصله‌دار و یادآوری فعال برای بهبود یادگیری و حفظ کردن استفاده می‌کند. تکرار فاصله‌ای تکنیکی است که شامل بازبینی اطلاعات در فواصل زمانی فزاینده است که به تثبیت آن در حافظه بلند مدت کمک می‌کند. یادآوری فعال فرآیندی است که شامل بازیابی اطلاعات از حافظه بدون هیچ نشانه‌ای است که باعث تقویت ارتباطات عصبی و کاهش فراموشی می‌شود. با توجه به علمی بودن این روش، می‌توانید با خیال راحت از آن برای یادگیری مطالب کلاس زبان انگلیسی استفاده کنید.

چرا یادگیری زبان به روش g5 جواب می‌دهد؟

آموزش زبان اُتیچر با روش‌های مختلف آموزشی

روش‌های زیادی برای آموزش زبان وجود دارد که روش g5 که بر اساس متد لایتنر طراحی شده یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری لغات زبان است. آموزشگاه اتیچر با سابقه‌ای درخشان در آموزش زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد با انواع و اقسام روش‌ها بتوانید هر چه زودتر بر زبان دلخواه خود مسلط شوید. با استفاده از دوره‌ها و کلاس‌‌های ما در کنار استفاده از روش‌هایی مانند g5، پازلینگ مونته سوری و غیره، می‌توانید هنگام یادگیری لحظاتی لذت‌بخش در عین موثر بودن را پشت سر بگذارید.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما
۴.۲/۵ - (۲۰ امتیاز)

دیدگاه ها

  1. سلام عزیزم ممنون از مطالب مفید و کاربردی شما خسته نباشید.
    یادمه یک آقایی حدودا بین سالهای ۸۳تا ۸۶ در قم بسیار از این روش درآمد به جیب زد تا جایی که این روش رو به نام خودش ثبت اختراع کرد.
    روش خوبیه ولی دیگه از ما گذشته
    موفق باشید.

  2. بسیار روش خوبیه من زبانم خیلی ضعیف بود ولی تونستم با روش جی پنج آزمون زبان تخصصی دوره ارشد و دکتری را نمره الف کسب کنم توصیه میکنم این روش را حتما بکار بگیرید

    1. سلام فریده جان
      خوشحالیم که محتوا برات مناسب بوده و تجربه‌ای که داشتی رو باهامون به اشتراک گذاشتی.

شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search