skip to Main Content

جعبه لایتنر چیست

جعبه لایتنر چیست
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سیستم لایتنر یک سیستم یادگیری قدرتمند برای به خاطر سپردن اطلاعات از طریق فلش کارت است. علاوه بر این، لایتنر سیستمی است که توسط فناوری مدرن تقویت شده است. با استفاده از تلفن و رایانه به جای قلم و یک تکه کاغذ، یادگیری مبتنی بر فلش کارت واقعاً کارایی خود را نشان می‌دهد. فلش کارت‌ها،  ابزارهای مطالعه‌ای هستند که برای کمک به حفظ کردن مطالب مختلف استفاده می‌شود. این ابزار مورد علاقه دانش‌آموزانی است که در حال مطالعه و یادگیری اطلاعات جدید هستند. اما چرا؟ چون تکرار، یک روش مطالعه کارآمد را برای یادگیرنده ایجاد می‌کند. در این مطلب برای شما توضیح خواهیم داد که جعبه لایتنر چیست و چطور کار می‌کند. با ما در وبلاگ کلاس زبان آنلاین اُتیچر همراه باشید. 

تعیین سطح زبان
تلفنی و رایگان به همراه مشاوره انتخاب استاد

فهرست بخش ها

تاریخچه و اساس جعبه لایتنر

سباستین لایتنر، روزنامه‌نگار علمی آلمانی، در سال ۱۹۷۲ روش مطالعه فلش کارتی به نام سیستم لایتنر را برای کمک به یادگیری مؤثرتر ایجاد کرد. سیستم لایتنر از مفهوم تکرار فاصله‌دار استفاده می‌کند، که رویکردی برای حفظ کردن بوده که از فواصل زمانی مختلف استفاده می‌کند. به جای جمع کردن اطلاعات و حفظ کردن موارد مختلف در یک جلسه، درون مغز شما، تکرار در فواصل زمانی مناسب، یادگیرندگان را ترغیب می‌کند تا در بازه‌های زمانی، اطلاعات زیادی را به خاطر بسپرند.

تحت سیستم لایتنر، زبان‌آموزان بر اساس نیازها یا ترجیحات خود یادگیرنده، دوره‌های زمانی مختلفی را به مطالعه فلش کارت‌ها و مفاهیم خاص اختصاص می‌دهند. در واقع این سیستم برای اولویت‌بندی مواردی که نیاز به بررسی دارند، استفاده می‌شود و یکی از اولین روش‌هایی بود که از تکرار فاصله استفاده می‌کرد.

تکرار فاصله‌ای به بازبینی مطالب در فواصل منظم اشاره دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از کل سیستم لایتنر است. هر جعبه در یک فاصله زمانی مشخص بررسی می‌شود و این بدان معناست که اگر از سیستم لایتنر استفاده می‌کنید، تکرار فاصله‌دار را نیز تمرین می‌کنید.  با پیشرفت تکنولوژی، این روش هم ارتقا پیدا کرد و در واقع شما می‌توانید این روش را در برخی از اپلیکیشن‌های گوشی خود بیابید و یا از بهترین دیکشنری اندروید استفاده کنید که به طور خودکار یک سیستم فلش کارت هم دارد که میتوانید با روش لایتنرُ آن‌ها را مطالعه کنید

چه طور باید شروع کرد؟

اگر سوال شما این است که برای شروع کار با سیستم لایتنر و برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم، باید بگوییم که سه کار زیر را در بگیرید:

  • ایجاد فلش کارت الکترونیکی یا فیزیکی (یک کارت برای هر لغت یا کالوکیشن)
  • سه تا پنج جعبه الکترونیکی یا فیزیکی را با دوره‌های زمانی مطالعه، برچسب بزنید (به عنوان مثال، جعبه ۱ برای کارت‌هایی که باید هر روز بررسی شوند، جعبه ۲ برای کارت‌هایی که باید یک روز در میان بررسی شوند و غیره)
  • زمان و تاریخ مطالعه را برای اهداف خود به تقویم خود اضافه کنید.

نحوه استفاده از جعبه لایتنر

جعبه لایتنر چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به این سوال که چگونه زبان انگلیسی را مثل زبان مادری یاد بگیریم باید گفت که در قدم اول دایره لغات خود را افزایش دهید. برای این کار از سیستم لایتنر استفاده کنید. سیستم لایتنر بر اساس مجموعه‌ای از سه جعبه فلش کارت است(تا پنج جعبه هم قابل استفاده است). جعبه شماره ۱ جایی است که همه کارت‌ها به طور پیش فرض در آن قرار می‌گیرند. سپس، هنگامی که شروع به بررسی فلش‌کارت‌ها کردید، بسته به اینکه آیا قادر به پاسخگویی به اطلاعات نوشته شده روی کارت بوده‌اید یا خیر، شروع به تغییر مکان آن‌ها خواهید کرد.

مرتب کردن مجدد کارت‌ها جایی است که قدرت روش واقعاً خود را نشان می‌دهد. بسته به عملکرد یادگیرنده، سیستم، توانایی افزایش یا کاهش فواصل یک کارت خاص را دارد. این ویژگی تضمین می‌کند که سخت‌ترین کارت‌ها بیشتر مطالعه می‌شوند در حالی که کارت‌هایی که برای شما راحت‌تر هستند، کمتر مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

این روش در استفاده از قدرت تکرار فاصله‌دار و تاکید بر کارت‌هایی که به بیشترین توجه نیاز دارند عالی است. هر جعبه فلش کارت در یک بازه تمرینی خاص بررسی می‌شود و منجر به یک برنامه یادگیری بهینه شده می‌شود. در حالی که سیستم اصلی سباستین لایتنر شامل استفاده از پنج جعبه است، یک جایگزین مدرن‌تر که از سه جعبه به جای پنج استفاده می‌کند در این مقاله توضیح داده خواهد شد.

مثال برای استفاده از جعبه لایتنر

مثال برای استفاده از جعبه لایتنر

به طور مثال، از سه جعبه مطالعه با برچسب زیر استفاده خواهیم کرد:

     جعبه ۱: هر روز

     کادر ۲: یک روز در میان

     جعبه ۳: یک بار در هفته

استفاده از جعبه ۱

حاوی:

  • کارت‌های جدیدی که به تازگی به سیستم اضافه شده‌اند.
  • کارت‌هایی از کادر ۲ و ۳ که به اشتباه پاسخ داده شده است.

فاصله مطالعه: هر روز

جعبه ۱، همچنین به عنوان “جعبه هر روز” شناخته می‌شود، چیزی است که شما، برای آموزش زبان انگلیسی، به طور روزانه مرور می‌کنید. همه کارت‌های تازه ایجاد شده به‌طور خودکار وارد این جعبه می‌شوند، همراه با کارت‌هایی که از کادر ۲ و ۳ به اشتباه پاسخ داده شده‌اند. با بازگشت مداوم به کادر ۱ و مرور فلش کارت‌های درون آن، در نهایت سخت‌ترین مفاهیمی را که نمی‌توانستید به خاطر بسپرید را یاد خواهید گرفت.

برای آزمایش دانش خود در مورد هر کارت، جلوی کارت را بردارید و سعی کنید به سوالی که در قسمت جلو نوشته‌اید پاسخ دهید یا معنای لغت را حدس بزنید. اگر توانستید به آن پاسخ صحیح بدهید، آن را به کادر ۲ منتقل کنید. اگر چیزی مهم را از دست دادید یا کاملا نتوانستید جواب دهید، آن را در کادر ۱ بگذارید. این روش بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما بی شک موثر است.

استفاده از جعبه ۲

حاوی:

  • کارت‌هایی از کادر ۱ که به درستی پاسخ داده شده است.

فاصله مطالعه: یک روز در میان

جعبه ۲ جایی است که شما فلش کارت‌هایی را به درستی پاسخ دادید را پیدا خواهید کرد. ایده پشت این کار آن است که چون می‌توانید این فلش کارت‌ها را به خاطر بسپارید، دیگر نیازی به مرور روزانه آن‌ها ندارید. در عوض، باید دفعات بازبینی را کاهش دهید و کارت‌ها را یک روز در میان مرور کنید. این مورد به شما امکان می‌دهد زمان و انرژی بیشتری را به کارت‌هایی اختصاص دهید که با آن‌ها مشکل دارید.

استفاده از جعبه ۳

حاوی:

  • کارت‌هایی از کادر ۲ که به درستی پاسخ داده شده است.
  • کارت‌هایی از کادر ۳ که به درستی پاسخ داده شده است (بدون تغییر).

فاصله مطالعه: هفته‌ای یکبار

جعبه فلش کارت نهایی سیستم لایتنر، کادر ۳ بوده و جعبه‌ای است که کمترین دفعات از آن استفاده می‌کنید و بازبینی فقط یک بار در هفته انجام می‌شود. این کار به آن دلیل انجام می‌شود که زمان غیرضروری را با استفاده از تکرارهای فاصله دار روی مفاهیم از قبل تسلط یافته تلف نکنید.

به هر حال، بهترین و بیشترین زمان شما صرف یادگیری مواردی می‌شود که قادر به یادآوری آن‌ها نبودید، و این ایده کلیدی پشت کل سیستم سباستین لایتنر است. دیدن پر شدن جعبه ۳ خود با کارت، نشانه پیشرفت است و زمانی که احساس کردید بر کارتی مسلط شده‌اید، می توانید آن کارت را بردارید و کنار بگذارید. با این حال، پاسخ صحیح به کارت از کادر سوم، فقط یک بار، معمولاً نشانه تسلط نیست. قبل از کنار گذاشتن کارت، سعی کنید نسبت به پاسخ‌های خود انتقاد کنید و مطمئن شوید که کاملا معنا و مفهوم کارت را درک کردید.

نحوه استفاده از جعبه لایتنر به صورت تصویری

چرا جعبه لایتنر کار می‌کند؟

احتمالا هر استاد زبان انگلیسی برای یادگیری و به خاطر‌سپاری واژگان، به شما پیشنهاد خواهد داد که از سیستم لایتنر استفاده کنید، اما چرا این سیستم اینقدر محبوب است و چطور کار می‌کند؟ سیستم لایتنر تحریک مغزی را برای شما فراهم می‌کند که تنها با خواندن غیر‌فعال اطلاعات جدید یا پیچیده نمی‌توان به آن دست یافت. سیستم لایتنر با پاسخ دادن فعالانه به سوالات و یادآوری اطلاعاتی که مطالعه کرده‌ایم، به ما کمک می‌کند به اطلاعات ذخیره شده در اعماق خاطراتمان در مدت زمان طولانی‌تری دسترسی داشته باشیم.

وقتی مغز ما حجم زیادی از اطلاعات را به طور همزمان دریافت می‌کند، سرعت فراموشی اطلاعات برای هر مفهوم متفاوت است. اغلب، مغز ما نمی‌تواند همه اطلاعات را به یکباره پردازش کند، و این باعث می‌شود اکثر مفاهیم را فراموش کنیم. تمرکز سیستم لایتنر بر تکرار فاصله‌ای و یادآوری فعال اطلاعات، به مغز ما اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به خوبی جذب کند و آن‌ها را به طور موثرتری پردازش کند.

کلام آخر

در نهایت، سیستم لایتنر موفق به ترکیب نقاط قوت بسیاری از روش‌های مطالعه برتر می‌شود. اگر موضوعی را می‌آموزید که می‌تواند به صورت فلش کارت فشرده شود، عاقلانه است که از سیستم لایتنر استفاده کنید.

تعیین سطح زبان
تلفنی و رایگان به همراه مشاوره انتخاب استاد
۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search