skip to Main Content

زبان بدن در سفر و مصاحبه با Native زبان ها به طور موثر

زبان-بدن-در-سفر-و-مصاحبه-با-Native-زبان-ها
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

انسان‌ها هم شبیه به سایر پستانداران علاوه بر آوازخوانی، از زبان بدن (برقراری ارتباط به صورت غیر زبانی و از طریق ایما و اشاره و حرکات) جهت احوال‌ پرسی با یکدیگر استفاده می‌کنند. غیر از انسان‌ها حیوانات نیز از زبان بدن برای احوال‌پرسی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، گربه‌ها برای “سلام” کردن بینی را لمس می‌کنند و همان طور که می‌دانیم سگ‌ها ، موقع اولین ملاقات یکدیگر را بو می‌کنند. زبان بدن در سفر و مصاحبه با Native زبان ها اهمیت زیادی دارد.

برای خیلی از ما ، صحبت کردن مهم‌ترین بخش از آموزش یک زبان جدید است. اولین کلماتی که از زبان جدیدتان یاد گرفتید را خاطرتان هست؟ احتمالاً چیزی شبیه به معرفی خودتان بوده است. اما هر زبان گفتگویی، زبان بدن خودش را دارد، که می‌تواند بسیار ظریف و پیچیده باشد که در واقع حتی شخص native ممکن است آن‌ها را بلد نباشد. فرهنگ زبان بدن در همه جا متفاوت است.

فهرست بخش ها

چرا به زبان بدن در سفر و مصاحبه با Native زبان ها توجه کنیم؟

تا به حال با شخصی هم صحبت شده‌اید که به زبان مقصد شما صحبت می‌کند اما یک چیزی به نظر کمی عجیب غریب برسد؟ شاید آن‌ها از گفتگو خسته شده اند ولی شما فکر کنید از گفتگوی با شما ما لذت می‌برند. شاید زبان بدن این شخص چیز دیگری بگوید، مثلاً  “از دیدنت خوشحالم، اما خیلی به من نزدیک نشو چون هنوز همدیگر را واقعاً نمی‌شناسیم” .این داستان در کشورهایی مثل بریتانیا و ایالت متحده که حریم شخصی بین مردم خیلی چشمگیر است بسیار اتفاق می‌افتد.

ممکن است شما ناخواسته با زبان بدن کاری انجام دهید که به نظر ناخوشایند و زننده باشد، برای مثال اگر در اسپانیا که افراد موقع احوال‌ پرسی نزدیک یکدیگر قرار می‌گیرند، از طرفتان خیلی دور بایستید ممکن است او به طور خودکار فکر کند که وی را دوست ندارید. در ادامه چند تا مثال از اینکه چه کسی چه کاری را در فرهنگ‌های مختلف از نظر زبان بدن (body language) و سلام و احوال‌پرسی انجام می‌دهد و به طور کلی نکات زبان بدن در سفر را می توانید مشاهده کنید.

زبان-بدن-در-مصاحبه

روبوسی اسپانیایی

اول بیاید سفری به اسپانیا کنیم. زبان بدن اسپانیایی ها خیلی جالب است وقتی می‌بینم که دو نفر اسپانیایی بدون آشنایی قبلی، گونه های یکدیگر را در لحظه دیدار روبوسی می‌کنند،اما در بریتانیا و آمریکا اوضاع فرق می‌کند، در آنجا مردم معمولاً در اولین احوال‌پرسی از یکدیگر، فاصله را حفظ کرده و شاید با هم دست دهند. زبان بدن در سفر و مصاحبه با Native زبان ها در هر کشوری متفاوت است.

اولین چیزی که به نظر می‌رسد این است که اسپانیایی‌ها چیزی را غیر زبانی بیان می‌کنند، در این راستا که حتی قبل از اینکه بشناسنتان از شما خوششان می‌آید، می گویند هر دوی ما اسپانیایی هستیم و همین برای ابراز محبت کافی است. اسپانیایی‌ها موقع صحبت کردن دوست دارند خیلی نزدیک و کنار یکدیگر بایستند و از اینکه مستقیم به چشم‌های طرف نگاه کنند ترسی ندارند. یک استثناء این است که مردان معمولاً مانند آمریکایی‌ها با دست دادن یا یکدیگر احوال‌پرسی می‌کنند.

بغل کردن فرانسوی

طبق گفته‌ی افرادی که مدتی در فرانسه زندگی کرده‌اند، فرانسوی‌ها آداب و رسوم زبان بدن مشخصی دارند که عدم رعایت آن‌ها باعث دردسر می‌شود. بغل کردن همان طور که اغلب بین دوستان صمیمی در آمریکا مشاهده می شود، در فرانسه فقط بین دوستان و خانواده نزدیک اتفاق می‌افتد. اگر این کار را انجام بدهید باعث ناراحتی شدید فرانسوی‌ها به دلیل عدم رعایت زبان بدن آن ها می شوید.احتمال دارد به شما بگویند” آهای، خیلی صمیمی شدی و این کارت را دوست ندارم”.

آزمون‌های بین المللی رایج زبان انگلیسی

از طرف دیگر بوسیدن گونه‌ها یکی از راه‌های ترجیحی احوال‌پرسی است، مثل این است که بگویی ” Bonjour” ( روز بخیر) یا ” Bonsoir” ( عصر بخیر). بوسیدن در فرانسه بین دوستان، خانواده و آشنایان در زبان بدن آن ها رایج است. در حین اینکه مردان به یکدیگر دست می‌دهند و فقط  گونه زنان را می‌بوسند. زنان هم با غریبه‌ها دست می‌دهند اما بعد از آن شما دیگر آشنا محسوب می‌شود. فقط همین بگذارید گونه‌تان را ببوسند و شما هم همین کار را انجام دهید. ولی توجه کنید که اگر بوسیدن برای شما ناخوشایند است ، بغل کردن هم برای مردم فرانسه ناخوشایند است.

روان-حرف-زدن-با-نیتیوها

دست دادن آلمانی

دست دادن آلمانی‌ها محکم و کوتاه و حامل اعتماد و اعتبار در زبان بدن آن هاست. مطمئن شوید که دست دادن شما هم همین طور باشد؛ دست دادن ضعیف یک نوع سستی را در شما به آن ها القاء می‌کند. در آلمان از شما انتظار می رود قبل از دیدار با تمام افرادی که در اتاق هستند دست دهید. موقعی که از اتاق خارج می‌شوید نیز باید دوباره با افراد داخل اتاق دست دهید.

در ابتدا با بزرگ‌ترین و بالا دست‌ترین کسی که در آن اتاق است، دست بدهید، , و به یاد داشته باشید در زبان بدن آلمانی ها موقع صحبت کردن تماس چشمی را حفظ کنید و هرگز دستتان را در جیبتان نکنید. اگر این کار را انجام دادید مثل این است که به یک آلمانی می‌گویید در مورد آنچه می‌گویم کاملاً نامطمئن هستم. پس لطفاً وقتی صحبت می‌کنم آن‌قدر جدی نشو. آلمان‌ها در زبان بدن تماس چشمی را موقع صحبت کردن دوست دارند، بنابراین چشم‌هایتان را در طول صحبت به جایی دیگر مشغول نکنید.

و هرگز انگش نشانه‌تان را به طرف سرتان نگیرید: آلمانی‌ها این کار را توهین می‌دانند. زبان بدن در سفر و مصاحبه با Native زبان ها در کشورهای مختلف را قبل سفر و مصاحبه بررسی کنید.

تماس بینی عربی

این یکی از غیرمعمول‌ترین رسم‌های زبان بدن است:خیلی از عرب‌ها به هنگام دست دادن سه مرتبه بینی شان را به هم می مالند. تقریباً در طول احوال‌پرسی و محاورات عادی، حریم شخصی برای مردان وجود ندارد. آن‌ها رو در رو ایستاده و اگر یک قدم به عقب برداشته شود موجب رنجش آن‌هاست؛ مطمئناً فرهنگی بسیار متفاوت از حریم شخصی در غرب است.

آموزش زبان عربی و نکات مهم آن

زبان بدن در فرهنگ عرب فوق‌العاده بااهمیت است. این زبان بدن مشخصاً متفاوت بوده و باید به منظور تقویت موثر پیام‌های مدنظر و شاید بااهمیت تر از آن به منظور جلوگیری از اهانت‌های ناخواسته یاد گرفته شود. اگر یک مرد یا دانشجوی خارجی هستید، از ایستادن و خیره شدن به یک خانم اجتناب کنید و مشخصاً با وی تماسی نداشته باشید.

در کشورهای عربی مردان در شروع و پایان هر دیداری با دست راست به یکدیگر دست می‌دهند ، درحالی‌که دوستان نزدیک وهم قطارها موقع دیدار هر دو گونه یکدیگر را می‌بوسند. برای ابراز احترام در طول احوال‌پرسی، در زبان بدن عرب زبان ها درحالی‌که کمی خم شده‌اید یک دست را روی قلبتان بگذارید.

تماس چشمی ژاپنی

تماس چشمی ژاپنی‌ها درست نقطه مقابل فرهنگ آلمانی‌هاست: وقتی با یک فرد ژاپنی برخورد می‌کنید با نگاه کردن به شما واکنش نشان می‌دهد. نگران نباشید، این کار عادی است . در واقع تماس مستقیم چشمی در زبان بدن ژاپن گستاخانه و بی‌ادبی محسوب می‌شود. بنابراین “وقتی به یک ژاپنی نزدیک می‌شوید، یک تماس چشمی کوتاه برای (جواب سلام) وی داشته باشید. یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های زبان بدن در جهان تعظیم ژاپنی است، که انواع مختلفی دارد، دو تا از مرسوم‌ترین انواع آن را برایتان می‌گوییم.

ایستادن و نشستن. هر کدامشان طرز رفتار مخصوص خود را دارد، میزان تعظیم و قرارگیری دست‌ها و پاها. همه این‌ها باهم فرق می‌کنند، بستگی دارد که زن باشید یا مرد. هر شخصی که قصد مسافرت به ژاپن را داشته باشد خوب است در مورد هنر تعظیم ژاپنی‌ها به خوبی آموزش ببیند، که به نوبه خودش موضوع عمده ایست.

برای آموزش زبان های خارجه و به کاربردن نکات زبان بدن در سفر و مصاحبه با Native زبان ها هم اکنون می تونید در اینجا کلیک کرده و از یک جلسه رایگان آموزش زبان بهره مند شوید.

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search