skip to Main Content

نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای

نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در روند مهاجرت تحصیلی یا کاری، شاید مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل، رزومۀ شما باشد. در این مقاله از اتیچر (پلتفرم کلاس آنلاین زبان) سعی داریم با بررسی چند نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای، توضیح مختصری درباره‌ی رزومه نویسی و بایدها و نبایدهای آن ارائه کنیم. مجوز ورود شما به مسابقه برای دست یافتن به موقعیت شغلی یا تحصیلی مد نظرتان، و اولین معیار سنجش شما نسبت به رقبایتان، رزومه‌ی شما خواهد بود!

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

فهرست بخش ها

رزومه چیست؟

طبق تعریف دانشگاه هاروارد، رزومه چکیده‌ی مختصری است حاوی اطلاعات مهم درباره مهارت‌ها، تحصیلات و تجارب حرفه‌ای یک فرد. رزومه عموما نوشته‌ای یک یا نهایتا دو صفحه‌ای است که افرادی که درخواست پذیرش یک موقعیت شغلی را دارند ملزم به ارائه‌ی آن هستند. این تعریف ممکن است در برخی کشورها و شرکت‌ها یا دانشگاه‌های واقع در نقاط مختلف جهان فرق کند.
در بسیاری موارد رزومه اولین و حتی تنها مدرکی است که در بین مدارک و اطلاعات فرد دیده می‌شود. بنابراین واضح است که تهیه یک رزومه‌ی استاندارد و در عین حال جذاب و تاثیر گذار چه تاثیر مهمی در روند اپلای کردن فرد برای موقعیت‌های شغلی یا تحصیلی دارد.

تفاوت رزومه، CV و Cover Letter چیست؟

در اکثر نقاط جهان منظور از رزومه، متن یک یا دو صفحه‌ای مختصری با ساختار مشخص است که در آن اطلاعات پایه‌ای، سوابق کاری و تحصیلی، توانایی‌ها و مهارت‌ها و سایر دستاوردهای ارزشمند یک فرد، به منظور کسب یک موقعیت کاری مشخص ذکر شده است. بنابراین به طور عمومی رزومه کاربرد شغلی و حرفه‌ای دارد.
اما در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، به منظور آشنایی با خلاصه‌ی سوابق تحصیلی و حرفه‌ای افراد متقاضی، از آنها مدرکی به نام CV که مخفف «Curriculum Vitae» است درخواست می‌شود. CV کمی مفصل‌تر از یک رزومه بوده و در ۳ تا ۵ صفحه، فرد فرصت دارد خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی، پژوهشی، پروژه‌های مشترک، اطلاعات اساتید معرف خود، و… را ارائه دهد.
و در نهایت Cover Letter نامه‌ای شخصی‌سازی شده است که معمولا به رزومه ضمیمه می‌شود، و در آن شما فرصت دارید تا از انگیزۀ خود برای همکاری با آن شرکت و کسب آن موقعیت شغلی مشخص بنویسید و آنها را برای هماهنگی جلسه مصاحبه ترغیب کنید.

چرا داشتن یک رزومه اصولی مهم است؟

تصور کنید شما و ده‌ها نفر دیگر در فضای انتظار یک شرکت بزرگ جمع شده‌اید و منتظر فرصتی یک دقیقه‌ای برای معرفی خودتان، سوابق تحصیلی، تجارب حرفه‌ای، مهارت‌ها و مدارک و سایر توانایی‌ها و دستاوردهای مهم خود هستید. تنها یک دقیقه برای تمام اینها! قطعا عوامل زیادی مثل سوابق حرفه‌ای و مهارت‌هایتان، ظاهر آراستۀ شما، طرز صحبتتان، انتخاب مهمترین ویژگی‌ها و بیان کردن مناسب آنها در شانس شما برای کسب این موقعیت دخیل هستند و انتقال تمامی این موارد در این مدت کوتاه کار بسیار سختی است. این وظیفه‌ای است که یک رزومه دارد!
با موج مهاجرت‌هایی که در سالهای اخیر اتفاق افتاده است، شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا بیش از پیش با انبوه جویندگان کار و رزومه‌های آنها درگیر هستند. بنابراین طبیعی است که تعداد زیادی از این افراد در مراحل اولیه فیلتر شده و از دور خارج شوند. داشتن یک رزومۀ استاندارد و اصولی کمک زیادی به ماندن شما در رقابت خواهد کرد.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

نکات کلیدی در نوشتن رزومه

برای نگارش رزومه انگلیسی برای اپلای، در مرحله اول باید به کشور و شرکت مقصد توجه کرد، چرا که در نقاط مختلف جهان، استانداردهای متفاوتی برای نوشتن رزومه تعریف می‌شود و ممکن است قالب‌های مشخصی برای این منظور برای هدف مورد نظر شما وجود داشته باشد.
به طور کلی رزومه از این قسمت‌ها تشکیل می‌شود:

  1. نام و اطلاعات تماس
  2. معرفی مختصر و هدف رزومه
  3. سوابق کاری
  4. تحصیلات
  5. مهارت‌ها
  6. دستاوردها و سایر موارد مرتبط

فرمت استاندارد رزومه

فرمت استاندارد رزومه

نوشتن یک رزومۀ استاندارد بحثی بسیار مفصل و تخصصی است، اما سعی می‌کنیم در این قسمت به طور خلاصه به چند نکته مهم در رزومه نویسی اشاره کنیم.
– به ساختار رزومه پایبند باشید و آن را رعایت کنید.
– در طول رزومه متنی یکنواخت و همسان داشته باشید.
– گرافیک مناسب و ساده‌ای برای رزومه خود انتخاب کنید. استفاده از فونت‌های متداول با اندازۀ مناسب به خوانا بودن رزومه شما کمک می‌کند.
– در استفاده از رنگ در رزومه بسیار با احتیاط عمل کنید.
– برای هر شرکت و موقعیت شغلی جدید، رزومۀ خود را بر اساس آن تنظیم و بازنویسی کنید.
– استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با تخصص‌های شما، عنوان شغلی مورد نظر و حیطۀ فعالیت شرکت در تاثیرگذاری رزومۀ شما تاثیر زیادی خواهد داشت.
– در ۹۰ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر جهان، رزومه‌ها با سیستم ATS بررسی اولیه می‌شوند. این سیستم هوشمند با بررسی متن و تطابق آن با ویژگی‌های درخواستی، اقدام به حذف گزینه‌های نامرتبط و نامناسب برای آن موقعیت شغلی می‌کند. بنابراین حتما از سازگاری رزومه خود با قواعد ATS مطمئن شوید.
– تنها در زمینه‌هایی مانند گرافیک، مدلینگ، عکاسی، معماری، هنر و… که مطمئن هستید رزومه شما توسط افراد متخصص شخصا بررسی می‌شود از رزومه‌های گرافیکی استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است از سیستم ATS ضربه بخورید.
– تنها سوابق و تجارب مرتبط را ذکر کنید و با استفاده از کلمات مناسب و تاثیرگذار نقش خود را پررنگ‌تر کنید.
– شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای، به خصوص لینکدین، رزومۀ آنلاین و گویای شما هستند. همیشه آن را به روزرسانی کرده و لینک صفحه خود را در رزومۀ خود بیاورید.
– در اکثر موارد، گذاشتن عکس شخصی نه تنها توصیه نمی‌شود، بلکه بر خلاف قواعد رزومه‌نویسی است.
– از نوشتن مهارت‌ها و علایق بی‌ربط پرهیز کنید؛ فلوت زدن شما هیچ تاثیری در پذیرش در یک شرکت تجاری نخواهد داشت!

منابع معتبر نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای

دانشگاه‌های متعددی برای هموار کردن مسیر کاریابی دانشجویان و فارغ التحصیلان خود، قسمتی از خدمات وبسایت خود را به راهنمای تنظیم رزومه و نمونه‌های رزومه کاری اختصاص داده‌اند. دانشگاه هاروارد یکی از این دانشگاه‌ها است که توضیحات مفصلی را درباره نحوه تنظیم رزومه‌های کاری و تحصیلی، به علاوه چندین نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای در موقعیت‌های شغلی مختلف را در اختیار دانشجویان قرار داده است.
دانشگاه سیدنی نیز راهنمای مختصری درباره ساختار یک رزومه حرفه‌ای و اجزای آن داده است. در بخش مشاوره شغلی دانشگاه پنسیلوانیا نیز بخشی به نمونه رزومه‌ها اختصاص یافته است و برای رشته‌های تحصیلی مختلف نمونه‌های مختلف آورده شده است. دانشگاه بوفالو نیز چند نمونه رزومه و قالب برای رزومه معرفی کرده است.

چند نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای

در نهایت در این قسمت می‌خواهیم بر مبنای اصولی که به طور مختصر به آنها اشاره کردیم، چند نمونه رزومه استاندارد را با شما به اشتراک بگذاریم. موارد نخستین این رزومه‌ها از منابعی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم انتخاب شده‌اند و در انتها نیز چند مورد رزومه که با رعایت اصول از گرافیک مناسبی نیز برخوردار هستند به عنوان نمونه آورده شده است.

نمونه رزومه انگلیسی

نگارش رزومهرزومه انگلیسی
نمونه رزومه

نمونه CV

رزومه استاندارد

 

رزومۀ خود را طوری بنویسید که آن را به دست راست شما بدهند!

همانطور که گفتیم، رزومه اولین و شاید تنها مدرکی است که از شما دریافت و خوانده می‌شود. بنابراین باید سعی کرد تا در برخورد اول بهترین تاثیر را در طرف مقابل ایجاد کرد. در نهایت، یک رزومه‌ی خوب به تنهایی برای شما فرصت شغلی را کسب نمی‌کند، اما شما را در کسب فرصت مصاحبه کمک بزرگی خواهد کرد. از طرف دیگر یک رزومه غیر اصولی می‌تواند باعث شود فعالیت‌های چندین سالۀ یک فرد به سادگی نادیده گرفته شود.
امیدواریم توضیحات مختصری که ارائه شد، به همراه نمونه رزومه‌هایی که در اختیار شما گذاشتیم جواب سوالات شما را در این زمینه داده باشد.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما
۳.۲/۵ - (۵۷ امتیاز)

دیدگاه ها

شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search