skip to Main Content

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اینکه چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم یکی از سوالات اصلی داوطلبان آزمون آیلتس است. پیش از هرچیز لازم است بدانیم که آیلتس چیست؟ آیلتس یک معیار سنجش دانش زبان انگلیسی بر اساس استانداردهای بین‌المللی است که از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. اما شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد: «با مدرک آیلتس چه می‌توان کرد؟» لازم است بگوییم یکی از کاربردهای اساسی این مدرک استفاده از آن برای آموزش زبان، مهاجرت، سرمایه‌گذاری و اخذ بورسیۀ تحصیلی در کشورهای کانادا، استرالیا، انگلستان، نیوزلند و آمریکا است.
آیلتس (International English Language Testing System) در زبان فارسی به معنای سامانۀ بین‌المللی ارزیابی زبان انگلیسی است که به‌ترتیب از چهار بخش شنیداری، خواندن، نوشتاری و مکالمه تشکیل شده است. این آزمون بریتانیایی، علاوه بر دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا در ایران نیز برگزار می‌شود. همانطور که می‌دانید هر آزمون زبان انگلیسی از کلمات زندگی روزانه و تجربه‌های سادۀ روزمره تشکیل شده است و کسب نتیجۀ دلخواه در آن با دعوت کردن خود به صحنۀ زبان انگلیسی ممکن خواهد شد. هدف اتیچر در این مقاله پاسخ به سوال چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم، به‌طور کامل است.

فهرست بخش ها

شیوۀ نمره بندی آیلتس

نمرۀ آزمون آیلتس بر اساس چهار مهارت زبان انگلیسی (شنیدن، خواندن، نوشتن و مکالمه) در محدودۀ ۰ تا ۹ گزارش و نمرۀ شما در هر بخش از ۰ تا ۹ سنجیده می‌شود. میانگین نمرات هم در هر بخش نمرۀ نهایی را تشکیل می‌دهد. در این آزمون بهترین نمره بر اساس هدف شما تعیین می‌شود. به عنوان مثال، حداقل نمرۀ لازم‌ برای کار یا تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان سطح نمرۀ ۷ است.

شیوۀ کسب نمره آیلتس بالا در بخش شنیداری (Listening)

بخش شنیداری (Listening) در آیلتس شامل ۴۰ سؤال است که باید در مدت زمان ۴۰ دقیقه به آن پاسخ دهید. موفقیت شما در بخش شنیداری وابسته به ظرافت و دقت شما در فهم آوایی زبان انگلیسی و انتخاب پاسخ‌های درست است. شیوۀ نمره‌‌دهی در بخش‌های آکادمیک (Academic) و عمومی (GT) یکسان است. در جدول زیر نحوۀ تقسیم‌بندی نمرات این بخش قابل مشاهده است.
تعداد پاسخ‌های درست از مجموع ۴۰ سؤال نمره

  تعداد پاسخ‌های درست از مجموع ۴۰ سؤال

نمره

۴۰-۳۹

۹

۳۸-۳۷

۵/۸

۳۶-۳۵

۸

۳۴-۳۲

۵/۷

۳۱-۳۰

۷

۲۹-۲۶

۵/۶

۲۵-۲۳

۶

۲۲-۱۸

۵/۵

۱۷-۱۶

۵

ساختار بخش شنیداری آیلتس از ۴ قسمت تشکیل شده است:
۱. مکالمه بین ۲ شخص در زمینۀ مباحث روزمره و گفتگوهای اجتماعی
۲. سخنرانی یا گفتگو با یک شخص در زمینۀ اجتماعی
۳. مکالمه میان ۴ شخص: زمینۀ آموزشی یا تحصیلی
۴. گفتگو با یک شخص در مورد یک موضوع آکادمیک (علمی)
برای موفقیت در بخش شنیداری آزمون آیلتس هم پیشنهاد می‌کنیم که به نکات ریز و کاربردی زیر توجه کنید و در طی مطالعه و تمرینْ چند باری آنها را در ذهنتان مرور کنید:
۱. پیش از شروع آزمون شنیداری می‌توانید صورت سؤالات را بخوانید.
۲. اگر واژه‌ای اشتباه هجی (Spell) شود، با علامت اشتباه (Wrong) نشانش کنید.
۳. برای هر بخش از سؤالات شنیداری محدودیت شمارش لغت وجود دارد. لازم است به این نکته با دقت توجه کنید و تغییر این محدوده از یک بخش به بخش دیگر را پیگیری کنید؛ مثلاً موقع پاسخ‌دهی به کلمۀ “یک عدد” یا “اعداد” توجه کنید.
۴. در آزمون آیلتس شنیداری (کتبی) شما هنگام شنیدن صدا باید در برگۀ سؤالات پاسخ خود را بنویسید. پس از ۳۰ دقیقه شنیدن، ۱۰ دقیقه زمان برای انتقال پاسخ‌ها از برگۀ سؤالات به پاسخنامه را خواهید داشت (مجموع زمان: ۴۰ دقیقه).
۵. در آزمون آیلتس شنیداری (کامپیوتری) شما علاوه بر ۳۰ دقیقه، تنها ۲ دقیقه زمان برای مرور پاسخ‌های خود خواهید داشت.
علاوه بر منابع شنیداری آزمون آیلتس، برای تقویت مهارت شنیداری (Listening) زبان انگلیسی خود می‌توانید از منابع زندۀ روزمره مانند موسیقی انگلیسی، برنامه‌های رادیویی و دیدن فیلم و … استفاده کنید.

در بخش خواندن (Reading) چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم؟

بخش خواندن (Reading) در آیلتس شامل ۴۰ سؤال است. بر اساس تعداد پاسخ‌های درست نمرۀ شما مشخص خواهد شد. لازم است بدانید که شیوۀ نمره‌دهی برای آموزش آکادمیک و عمومی متفاوت است. در دو جدول‌ زیر نوع نمره‌‌دهی بر اساس تعداد پاسخ‌های درست قابل مشاهده است.
جدول نمرۀ بخش خواندن عمومی بر اساس تعداد پاسخ‌های درست

تعداد پاسخ‌های درست از مجموع ۴۰ سؤال

نمره

۴۰

۹

۳۹

۵/۸

۳۸-۳۷

۸

۳۶

۵/۷

۳۵-۳۴

۷

۳۳-۳۲

۵/۶

۳۱-۳۰

۶

۲۹-۲۷

۵/۵

۲۶-۲۳

۵

جدول نمرۀ بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک بر اساس تعداد پاسخ‌های درست

تعداد پاسخ‌های درست از مجموع ۴۰ سؤال نمره
۴۰-۳۹ ۹
۳۸-۳۷ ۵/۸
۳۶-۳۵ ۸
۳۴-۳۳ ۵/۷
۳۲-۳۰ ۷
۲۹-۲۷ ۵/۶
۲۶-۲۳ ۶
۲۲-۱۹ ۵/۵
۱۸-۱۵ ۵

در آزمون خواندن (Reading) برای پاسخ‌دهی به ۴۰ سؤال تنها ۶۰ دقیقه زمان خواهید داشت؛ پس لازم است از زمان خود به شکلی بهینه و مؤثر استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که در بخش خواندن آیلتس نکات کاربردی زیر را اعمال کنید:
۱. فهمیدن حدودی معنای یک واژه بر اساس خطوط قبلی و بعدی همان واژه
۲. توجه به ساختارهای گرامری زبان انگلیسی هنگام خواندن متن Reading
۳. خواندن متن Reading بر اساس منابع جهانی آزمون آیلتس
۴. پاسخ به سؤالات سخت پس از پاسخ‌دهی به سؤالات ساده
۵. شناخت نقاط ضعف خود و تبدیل آن‌ها به نقاط قوت
۶. نگاه واقعی به روز آزمون و توانایی‌های فردی
۷. خواندن دقیق دستورالعمل‌ها‌ و صورت سؤالات
۸. گسترش دامنۀ واژگان زبان انگلیسی
۹. یافتن کلمات کلیدی متن
همچنین زمانبندی بر اساس توانایی پاسخ‌دهی به نوع سؤالات هم می‌تواند به شما کمک کند. برای مثال می‌توانید زمان خود را به ۲ بخش ۲۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. ۱۶-۱۵ دقیقه را برای خواندن و پاسخ‌دهی به سؤالات و ۵-۴ دقیقه را به بازنگری دوبارۀ سوالات اختصاص دهید.
بخش خواندن (Reading) در آزمون آیلتس یکی از بخش‌های جذاب و نمره‌آور در این آزمون است. کافی است بتوانید سرعت متن‌خوانی خود را با افزایش تحرک مردمک‌های چشم خود در ردیابی خطوط و فهم مطلب افزایش دهید.

چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم در بخش نوشتاری (Writing)

نمرۀ بخش نوشتاری (Writing) بر اساس چهار معیار زیر در آزمون آیلتس قابل محاسبه است:
۱. انجام درست تکلیف Task Achievement (For Task 1), Task Response (For Task 2)))
۲. ارتباط و همبستگی (Coherence and Cohesion)
۳. ابتکار واژگانی (Lexical Resource)
۴. آراستگی دستوری و دقت (Grammatical Range and Accuracy)
بخش نوشتاری شامل ۲ سؤال است که ۶۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی (تکلیف اول (Task 1) 20 دقیقه و تکلیف دوم (Task 2) 40 دقیقه) خواهید داشت. در تکلیف اول حداقل ۱۵۰ کلمه و در تکلیف دوم حداقل ۲۵۰ کلمه باید بنویسید. ارزش تکلیف دوم دوبرابر تکلیف اول است.
برای گرفتن نمرۀ بالا در بخش نوشتاری خیلی مهم است که هر روز به زبان انگلیسی بنویسید. در واقع دست باید به انگلیسی نوشتن چه با کیبورد و چه با خودکار عادت کند. نوشتن البته که می‌تواند به شما در مورد یادگیری املای کلمات و صد البته ساختار جمله‌ها کمک کند. اصولا از آن جایی که وقتی می‌نویسید، ثبت می‌شود که چه کاری انجام داده‌اید، می‌توانید روند یادگیری خودتان را هم بسنجید و حتی بعضی وقت‌ها به نوشته‌های قبلی‌تان برگردید و تصحیحشان کنید.

در بخش مکالمه (Speaking) چگونه نمره آیتلتس بالا بگیریم؟

نمرۀ مکالمه (Speaking) بر اساس چهار معیار زیر در آزمون آیلتس سنجیده می‌شود:
۱. روان‌بودن و پیوستگی (Fluency and Coherence)
۲. تلفظ (Pronunciation)
۳. ابتکار واژگانی (Lexical Resource)
۴. آراستگی دستوری و دقت (Grammatical Range and Accuracy)
در بخش مکالمه ممتحن خود را به شما معرفی می‌کند و از شما می‌خواهد که خود را معرفی کنید و هویت خود را تأیید کنید. ممتحن از شما سؤالات عمومی با موضوع خانه، خانواده، کار، مطالعات و علائق می‌پرسد. سپس از شما می‌خواهد در مورد یک موضوع با کلمات کلیدی مشخص صحبت کنید. حدود یک دقیقه زمان برای یادداشت‌برداری به شما داده می‌شود. سپس از شما خواسته می‌شود به مدت ۲-۱ دقیقه در مورد موضوع حرف بزنید. سپس ممتحن از شما یک یا دو سؤال با موضوع مشابه خواهد پرسید. در پایان ممتحن سؤالات بیشتری در مورد موضوع پیشین از شما خواهد پرسید. در واقع این سؤالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما فرصت و امکانی برای بسط و گسترش ایده‌ها و نظرات خود داشته باشید. مجموع زمان بخش مکالمه ۱۴-۱۱ دقیقه است.
ما بر اساس تجربۀ خود در زمینۀ آیلتس پیشنهاد می‌کنیم به موارد زیر نیز دقت کنید تا بتوانید به نمرۀ دلخواه خود در بخش مکالمه برسید:
۱. خونسرد باشید.
۲. تنها به سؤالات پاسخ دهید!
۳. به خاطر داشته باشید که لب‌های ممتحن مهر و موم شده است!
۴. گوش‌های خود را به کلمۀ “Why” عادت دهید.
۵. از کلمات کلیدی به صورت استراتژیک استفاده کنید.

چند منبع جهانی برای کسب نمره آیلتس بالا

برای تقویت چهار مهارت‌ اساسی در آزمون آیلتس از ۵ منبع جهانی زیر به زبان انگلیسی می‌توانید بهره ببرید:

۱. Barron’s IELTS Superpack Book By Lin Logheed
۲. The Official Cambridge Guide to IELTS
۳. Cambridge IELTS 14 Academic Student’s Book
۴. Official IELTS Practice Materials
۵. Road to IELTS

کلام آخر
مجموع زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. زمان اعتبار آیلتس ۲ سال از زمان دریافت کارنامه است. شاید بتوان مهم‌ترین بخش آیلتس را نوشتاری (Writing) آن دانست؛ چرا که لازم است به ساختارهای دستوری (گرامری) مختلف زبان انگلیسی مسلط باشید و علاوه بر آن بتوانید واژگان مناسب با نوع متن را انتخاب کنید، پس لازم است دایرۀ واژگان (Vocabulary) وسیعی داشته باشید. ضمناً شما حتا اگر کاملاً به زبان انگلیسی مسلط باشید لازم است که پیش از شرکت در آزمون آیلتس با ساختار کلی آیلتس آشنا شوید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم ببینید:
چگونه آیلتس ۷ بگیریم؟

حالا که شما داوطلب شرکت در آزمون آیلتس هستید و می‌خواهید ببینید چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای پیشرفت و تسلط بیشتر در هریک از مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتاری و مکالمه می‌توانید با به صورت آنلاین با استادان و مدرسان مجرب اتیچر ارتباط برقرار کنید تا در راهی تجربه شده و درست قدم بردارید. مطمئناً با استفاده از دانش و تجربۀ استادان اتیچر خواهید توانست پاسخ مطلوبی به پرسش چگونه نمره آیلتس بالا بگیریم بدهید.

منبع

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه ها

  1. بهترین راه رسیدن به هر موفقیتی بستگی به خودمون داره .هیچ وقت دست از تلاش برنداریم همیشه برای شروع کاری باید اول اشتیاق کافی رو داشته باشیم ،همیشه بخندیم تنها راه رسیدن به موفقیت خوشحالی ماست وتنها چیزی که حریفا مونو می ترسونه فقط خوشحالی و اعتماد به نفس برای بردنه.اگه میخوای حتی تو ایلتس هم موفق بشی با هزاربار باخت هم ناامید نشو این تویی که باعث میشی دنیا تغییر کنه…..«ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازس»

شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search