skip to Main Content

راهنمای نمره‌ دهی لیسنینگ آیلتس

نمره دهی لیسنینگ آیلتس
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یک عادت قدیمی مشترک بین ما، محاسبه نمره امتحان آن هم سر جلسه امتحان است! ما معمولا از انتظار برای دیدن نتیجه آزمون بیزاریم برای همین بیشتر وقت‌ها می‌خواهیم خودمان نتیجه را حساب کنیم. این مطلب هم قرار است به همین موضوع بپردازد، اما نه درباره امتحانات مدرسه بلکه نمره دهی لیسنینگ آیلتس.
البته دانستن سیستم نمره ‌دهی لیسنینگ آیلتس فقط برای حس کنجکاوی نیست! هرچه بیشتر با سازوکار بخش لیسنینگ آیلتس (IELTS Listening Score) آشنا شوید بهتر می‌توانید خودتان را برای کسب نمره‌های بالاتر آماده کنید؛ وقتی بدانید چند پاسخ صحیح شما را به نمره ۷ لیسنینگ آیلتس می‌رساند با آرامش بیشتری جواب سوالات را وارد می‌کنید و اگر چند سوال را جواب ندادید، دست و پای خودتان را گم نمی‌کنید! حالا وقت حساب و کتاب است!

تعیین سطح زبان
تلفنی و رایگان به همراه مشاوره انتخاب استاد

 

فهرست بخش ها

آشنایی با آزمون لیسنینگ آیلتس

همنطور که در آیلتس چیست هم گفته‌ایم، اولین مهارتی که در آزمون آیلتس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، مهارت شنیدن یا لیسنینگ است. این بخش از آزمون آیلتس به عقیده خیلی‌ها سخت‌ترین بخش آزمون آیلتس است، زیرا اولین بخش آزمون است! استرس آزمون آیلتس باعث می‌شود بسیاری از متقاضیان بخش اول یعنی لیسنینگ را خراب کنند. از قضا این بخش برای مهاجرت یک مهارت کلیدی است. اما اگر نمره دهی لیسنینگ آیلتس را بدانید شاید بتوانید به راحتی از پس این بخش برآیید! قبل از اینکه در مورد نمره لیسنینگ حرفی بزنیم بیایید مرور کوتاهی بر ساختار بخش لیسنینگ آیلتس داشته باشیم.
همانطور که گفتیم آزمون لیسنسنگ آیلتس بخش اول آزمون بین‌المللی آیلتس (IELTS) است که مهارت شنیداری شما را در زبان انگلیسی می‌سنجد. این بخش شامل ۴ قسمت است و هر قسمت شامل ۱۰ سوال است. یعنی در مجموع در این بخش باید ۴۰ سوال پاسخ داده شود.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

مدت زمان پاسخگویی به سوالات این بخش ۳۰ دقیقه است. البته در انتها برای وارد کردن پاسخ سوالات به برگه پاسخ، ۱۰ دقیقه دیگر نیز به داوطلبان زمان داده خواهد شد. لیسنینگ آیلتس تنها بخش آزمون است که برای هر دو بخش آکادمیک (Academic) و جنرال (General) یکسان است. پاسخ به هر کدام از ۴۰ سوال ۱ نمره مثبت دارد و پاسخ اشتباه نمره منفی ندارد. در نهایت نمره دهی لیسنینگ آیلتس با توجه به پاسخ این سوالات انجام می‌شود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم:

• تعداد سوالات: ۴۰ سوال
• تعداد قسمت‌ها: ۴ قسمت ۱۰ سوالی
• زمان آزمون: ۳۰ دقیقه برای پاسخگویی + ۱۰ دقیقه برای وارد کردن پاسخ سوالات
• ارزش هر سوال: ۱ نمره
• پاسخ غلط، نمره منفی ندارد
• بین آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است

حالا برویم سراغ نحوه محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس!

نحوه محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس

 

محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس

نمره لیسنیگ آیلتس مانند بقیه بخش‌های آزمون، عددی بین ۱ تا ۹ است. هرچه این عدد بالاتر باشد مهارت لیسنینگ شما نیز بالاتر است. نحوه نمره دهی لیسنینگ آیلتس فرمول خاصی دارد که نمره شما با استفاده از آن محاسبه می‌شود اما چگونه؟
بخش لیسنینگ ۴۰ سوال دارد. پاسخ درست به هر کدام از این سوالات، یک نمره مثبت برای شما دارد. پس در مجموع نمره شما از ۴۰ محاسبه می‌شود. یعنی اگر هر ۴۰ سوال را درست جواب دهید نمره کامل یعنی ۹ را دریافت می‌کنید. هرچه تعداد پاسخ درست شما کمتر باشد نمره نهایی شما نیز کمتر می‌شود. در ادامه نحوه نمره دهی لیسنینگ آیلتس را در یک جدول برایتان آورده‌ایم:
جدول نمره‌ دهی لیسنینگ آیلتس
این جدول راهنمای شما برای محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس است و شامل ۲ ستون است. اولی تعداد پاسخ صحیح شما در آزمون که عددی بین ۰ تا ۴۰ است و دومی نمره متناسب با پاسخ‌های شماست.
برای مثال اگر شما ۲۷ سوال را درست جواب دهید نمره شما در آزمون ۶٫۵ خواهد بود.

 

تعداد پاسخ صحیح نمره لیسنینگ آیلتس

 

تعداد پاسخ صحیحنمره لیسنینگ آیلتس
۰ تا ۳۱
۴ تا ۵۲.۵
۶ تا ۷۳
۸ تا ۹۳.۵
۱۰ تا ۱۲۴
۱۳ تا ۱۵۴.۵
۱۶ تا ۱۷۵
۱۸ تا ۲۲۵.۵
۲۳ تا ۲۵۶
۲۶ تا ۲۹۶.۵
۳۰ تا ۳۱۷
۳۲ تا ۳۴۷.۵
۳۵ تا ۳۶۸
۳۷ تا ۳۸۸.۵
۳۹ تا ۴۰۹

 

 

نمره دهی listening ایلتس

نکات مهم درباره نمره دهی لیسنینگ آیلتس

حالا که با نحوه نمره دهی لیسنینگ آیلتس آشنا شدید بگذارید نکاتی را به شما بگوییم که در محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس بسیار تاثیرگذارند. دانستن این نکات می‌تواند چراغ راه شما در آزمون آیلتس و به‌ویژه در بخش لیسنیگ آن باشد. با دقت زیاد این نکات را بخوانید:
• صداها فقط یک بار پخش می‌شوند پس با دقت به آنها گوش کنید. در این بخش لحظه‌ها تعیین کننده هستند!
• املای کلمات بسیار مهم است، در بعضی موارد مثل اسامی بزرگ یا کوچک بودن حروف هم تاثیرگذار است.
• از آنجایی که آزمون نمره منفی ندارد، هیچ سوالی را بی جواب نگذارید! شاید شانس با شما همراه بود.
• برای وارد کردن پاسخ به برگه پاسخ، یک دقیقه زمان دارید. پس وقت خودتان را در ۳۰ دقیقه اول صرف این کار نکنید.
• بین هر بخش زمانی برای مرور پاسخ‌ها و نگاه کردن به سوالات بخش جدید دارید. از این زمان نهایت استفاده را برای چک کردن جواب‌ها ببرید.
• در نهایت هم اگر می‌خواهید بدانید نمره لیسنینگ آیلتس چه معنایی دارد و سطح شما دقیقا چیست به جدول زیر مراجعه کنید:

 

 

نمره لیسنینگ آیلتس

سطح مهارت شنیداری شما

۹

خبره!

۸

بسیار خوب

۷

خوب

۶

قابل قبول

۵

متوسط

۴

محدود

۳

بسیار محدود

۲

بسیار ضعیف

۱

نا آشنا با زبان انگلیسی!

 

نمره دهی لیسنینگ آیلتس ؛ ساده اما دقیق!

بخش لیسنینگ آیلتس اولین و شاید مهمترین بخش این آزمون مهم و تاثیرگذار است. اولین لحظات هر آزمونی همواره سرشار از استرس و ترس است. برای همین بسیار مهم است که این لحظات را با آرامش سپری کنید تا بتوانید نمره لیسنینگ خوبی بگیرید. نمره دهی لیسنینگ آیلتس فرآیند ساده آما دقیقی است. با دانستن نحوه محاسبه نمره لیسنینگ می‌توانید بهترین استراتژی برای پاسخگویی به سوالات این بخش از آزمون را انتخاب کنید.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

در این مطلب هم نحوه محاسبه نمره بخش شنیداری آیلتس را گفتیم و هم جدول نمره دهی لیسنینگ آیلتس را برایتان آوردیم. اگر در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس و به‌ویژه درباره سیستم نمره دهی آن سوالی دارید در بخش نظرات آن را به اشتراک بگذارید تا بتوانیم شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

منبع

 

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search