skip to Main Content

چند داستان انگلیسی برای تقویت مهارت‌های زبانی

داستان انگلیسی
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

زبان‌آموزان و کسانی که می‌‎خواهند از پس آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان بربیایند و نمره خوبی کسب کنند، تمام سعی خود را می‌کنند و از هر ابزاری در این راه استفاده می‌کنند. مطالعه داستان انگلیسی هم از جمله این ابزارهاست که می‌تواند مهارت‌های زبانی شما را تقویت کند. اما داستان انگلیسی چگونه و تا چه حد تاثیرگذار است؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به جزئیات آموزش زبان دقت می‌کنید و دوست دارید، علاوه بر این با فرهنگ و ادبیات زبان انگلیسی نیز آشنا شوید، مطالعه داستان انگلیسی حسابی کمکتان می‌کند. ضمن اینکه خواندن کتاب داستان انگلیسی، زبان‌آموزان را برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان و در نهایت مهاجرت یا ادامه تحصیل آماده می‌کند. خلاصه آن که مطالعه داستان انگلیسی هر هدفی که داشته باشید، مهارت‌های زبانیتان را بهبود می‌دهد. اما اگر بخواهید مفصل‌تر از فواید خواندن داستان انگلیسی اطلاع داشته باشید، آنچه در ادامه می‌آید را بخوانید.

فهرست بخش ها

چرا داستان انگلیسی بخوانیم؟

با خواندن داستان انگلیسی در ضمن اینکه سرگرم می‌شوید، زبانتان هم تقویت می‌شود. در واقع شما در کنار یادگیری زبان، با مطالعه داستان انگلیسی، به دانش زبانیتان عمق می‌بخشید. شاید در ابتدا متوجه تاثیرگذاری مطالعه داستان انگلیسی بر تقویت مهارت‌های زبانیتان نشوید اما گذر زمان ارزش این مطالعه را مشخص خواهد کرد.

شما با خواندن داستان انگلیسی، در ابتدا خود را ملزم به پیدا کردن معانی واژه‌ها می‌کنید اما به مرور زمان، واژه‌ها تکرار می‌شوند. همین تکرار باعث خواهد شد که معنی واژه در ذهنتان حک شود و به آسانی آن را از یاد نبرید. ضمنا گاهی اوقات نیازی نیست که حتما به فرهنگ لغات مراجعه کنید تا معنی واژه را دریابید، در واقع زمانی که واژه‌های ناآشنا را در بافت داستانی می‌خوانید، ممکن است معنای آن را درک کنید. و این شکل از درک معنی از ویژگی‌های مطالعه داستان و کتاب است. هر چه بیشتر داستان و کتاب بخوانید، تواناییتان در این زمینه بیشتر هم خواهد شد.

با مطالعه داستان انگلیسی کدام مهارت‌های زبانی تقویت می‌شوند؟

با توجه به آنچه گفته شد، احتمالا دریافته‌اید که خواندن داستان انگلیسی تا چه حد بر بهبود توانایی‌های زبانیتان تاثیر می‌گذارد. همان طور که مشاهده کردید، خواندن کتاب داستان انگلیسی باعث تقویت و وسعت دایره واژگانی شما می‌شود. از سوی دیگر با خواندن دقیق متون در طول زمان، کم‌کم چشمتان با شکل درست جملات نیز آشنا می‌شود، به این ترتیب، به طور ناخودآگاه جملاتی که می‌نویسید نیز صحیح خواهد بود. در نتیجه، گرامرتان هم به مرور زمان بهتر می‌شود. پس تا اینجای کار دایره واژگان و گرامرتان با خواندن داستان انگلیسی بهتر شده است. اما آیا می‌دانید بهبود دایره واژگانی و گرامر چه طور بر مهارت‌های زبانیتان تاثیر می‌گذارند؟

تعجبی ندارد که دانستن واژگان بیشتر و بلد بودن گرامر به شما کمک می‌کند که بهتر بنویسید، بنابراین خواندن کتاب داستان انگلیسی اثر مثبت بر نوشتن یا همان Writing می‌گذارد. بنابراین با تمرین بیشتر و خواندن داستان انگلیسی، مطمئن باشید که می‌توانید در نوشتن نمره خوبی کسب کنید. علاوه بر این، زمانی که کلمات زیادی بلد باشید و متن‌های متعددی از کتاب‌های مختلف خوانده باشید، مهارت خواندن یا Reading تان هم بهتر می‌شود. سرعتتان در خواندن بالا می‌رود و متن‌ها را بهتر درک می‌کنید، در نتیجه پاسخ‌های درستی هم به پرسش‌های Reading آزمون‌های بین‌المللی خواهید داد.

کتاب داستان انگلیسی

معرفی چند کتاب داستان انگلیسی

حالا که از اهمیت خواندن داستان انگلیسی آگاه شدید، احتمالا می‌خواهید با خواندن چنین متن‌هایی توانایی‌های زبانی خود را بهبود دهید. اما از آنجایی که در بازار شلوغ و متنوع کتاب داستان انگلیسی سردرگم نشوید، تعدادی کتاب را معرفی می‌کنیم. کتاب‌هایی که هر یک را می‌توان بهترین کتاب داستان انگلیسی برای یادگیری زبان دانست. در ادامه با تعدادی از آنها و مختصری از داستانشان آشنا شوید.

داستان The Old Man and the Sea

یکی از معروف‌ترین رمان‌های زبان انگلیسی که در صدر لیست ما قرار گرفته، رمان پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی است. قصه این رمان درباره یک ماهی‌گیر پیر کوبایی و چالش‌های او در شکار یک ماهی بسیار بزرگ است. اما به غیر از داستان پرکشش، سبک و سیاق همینگوی است که به کار زبان‌آموزان می‌آید. جملات کوتاه و نه چندان پیچیده، از ویژگی‌های سبک او در این رمان است. جملاتی که درک آنها برای زبان‌آموز راحت است و خواندن کتاب را برای او خوشایند می‌سازد.

داستان Animal Farm

دیگر کتاب معروف و جذابی که خواندن آن برای زبان‌آموزان پیشنهاد می‌شود، کتاب مزرعه حیوانات نوشته جورج اورول است. در این کتاب، این حیوانات هستند که نقش‌های اصلی را بر عهده دارند و فراز و فرودهای داستان را رقم می‌زنند. در این داستان، حیوانات علیه صاحب مزرعه شورش می‌کنند و اداره آن را برعهده می‌گیرند. در واقع این داستان نمادین به دوران شوروی کمونیستی در زمان استالین کنایه می‌زند. بسیاری از اتفاقات و رویدادهای مزرعه حیوانات بر اساس اتفاقات این دوره از تاریخ روسیه نوشته شده است. وجود جملات کوتاه، ساختاری ساده و استفاده از عبارات روان از مزایای این داستان است که باعث شده در میان زبان‌آموزان به محبوبیت برسد.

بهترین کتاب داستان انگلیسی

داستان Tuesdays with Morrie

اگر کتاب ترجمه شده سه‌شنبه‌ها با موری را خوانده باشید یا فیلمی که بر اساس آن ساخته شده را دیده باشید، حتما از فضای دلپذیر و خوشایند حاکم بر آن لذت برده‌اید. چه بهتر که این حال و هوا را با متن اصلی کتاب نیز تجربه کنید تا شدت این فضای بی‌نظیر برایتان چندبرابر شود. میچ آلبوم، در این کتاب، مجموعه‌ای توصیه‌های ارزشمند استاد خود را با بیان شیرین و طنزآمیز او بیان می‌کند. استفاده از واژه‌های روزمره و ساختار ساده جملات، خواندن این داستان را برای زبان‌آموزان راحت کرده است.

داستان High Fidelity

یکی دیگر از آثار زبان انگلیسی که خواندن آن نه تنها خواننده را خسته و دلزده نمی‌کند، بلکه تا صفحات پایانی او را سرحال و پیگیر، نگه می‌دارد داستان High Fidelity است که با عنوان «وفاداری بالا» ترجمه شده است. نیک هورنبی، نویسنده این داستان، از ساختاری روان و گفتگوهایی کوتاه و ساده برای بیان قصه خود استفاده کرده است. این شیوه نگارش باعث شده که High Fidelity نه تنها در میان زبان‌آموزان که در میان گویشوران زبان انگلیسی نیز به محبوبیت زیادی برسد. قصه داستان درباره یک طرفدار موسیقی است که در شمال لندن زندگی می‌کند.

داستان سالار مگس ها Lord of the Flies

سالار مگس‌ها عنوان یک داستان انگلیسی دیگر است که خواندن آن به زبان‌آموزان توصیه می‌شود. داستان سالار مگس‌ها با سقوط یک هواپیما در جزیره‌ای ناشناخته شروع می‌شود و با چالش‌های سرنشینان هواپیما که حالا دیگر ساکنان جدید جزیره هستند، برای حفظ بقا در جزیره ادامه می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های آنها یافتن رهبری از میان خودشان است که به بروز خشونت و درگیری میان آنها می‌انجامد. از آنجایی که این کتاب ساختاری روان و داستانی پرکشش دارد، در مدارس تدریس می‌شود. ضمنا در آزمون‌های کمبریج نیز از این کتاب مدرن استفاده می‌کنند.

داستان The Wind in the Willows

داستان انگلیسی باد در بیدها یا باد در درختان بید، نوشته «کنت گرهم» نیز یکی دیگر از آثاری است که می‌تواند منبع مطالعاتی مناسبی برای زبان‌آموزان باشد. اگرچه شخصیت‌های این کتاب هم حیوانات هستند، اما داستان آن آنقدر پرکشش و جذاب است که علاوه بر کودکان، خواندن آن برای بزرگسالان نیز خوشایند است. ضمنا، نویسنده از واژه‌هایی آشنا و عباراتی ساده استفاده کرده که می‌تواند برای زبان‌آموزان دلپذیر باشد. در خلاصه کتاب آمده، موش کور خوش‌قلب داستان برای تجربه اتفاقات جدید از خانه خود بیرون می‌رود و راهی دنیایی جدید می‌شود.

داستان The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

کتاب ماجرای عجیب سگی در شب، از دیگر داستان‌های انگلیسی که خواندن آن می‌تواند برای زبان‌آموزان مفید باشد. این کتاب که نوشته مارک هدن است، از زبان یک پسربچه مبتلا به اوتیسم روایت می‌شود. این پسر که کریستوفر نام دارد و به مدرسه استثنایی می‌رود، در ارتباط با آدم‌های اطرافش دچار مشکل است. حالا کریستوفر متوجه می‌شود که سگ همسایه‌شان کشته شده است؛ او سعی می‌کند راز کشته شدن این سگ را کشف کند.

از آنجایی که داستان‌ها از زبان این پسربچه بیان می‌شود، بیانی ساده و جملاتی روان دارد و برای کسانی که در حال یادگیری زبان هستند، قابل فهم است.

داستان The Giver

بخشنده نوشته لوئیس لوری یکی دیگر از داستان‌هایی است که برای زبان‌‎آموزان مفید است. نویسنده برای بیان این داستان از جملات کوتاه، ساختاری ساده و واژه‌هایی روزمره استفاده کرده است. بنابراین خواندن و درک آن برای کسانی که به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اند، بی‌دردسر است. قصه درباره نوجوانی به نام جوناس است که به عضویت یک انجمن خاص درآمده است؛ انجمنی که در آن آزادی و فردیت وجود ندارد. در ادامه جوناس با پیچیدگی‌ها و رازهای وحشتناکی از جامعه مواجه می‌شود.

داستان Fantastic Mr Fox

آقای روباه شگفت‌انگیز نوشته رولد دال کتاب دیگری است که خواندن آن به تقویت زبان انگلیسی شما کمک می‌کند. از آنجایی که این کتاب برای کودکان نوشته شده، ساختار ساده و قابل‌فهمی دارد بنابراین خواندن و فهمیدن آن برای مبتدیان یادگیری زبان انگلیسی آسان است. البته تمام آثار رولد دال برای این منظور بسیار مناسبند. قصه این کتاب، داستان روباهی است که از سه کشاورز مرغ و سیب‌زمینی می‌دزدد. کشمکش‌های دو طرف به این داستان رنگ و لعاب داده است.

داستان Charlotte’s Web

داستان تار شارلوت، نوشته ای بی وایت، داستانی کوتاه و قابل فهم برای تمام سنین است. هدف از این کتاب آموزش صحبت کردن برای کودکان و البته بزرگسالانی است که به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان این کتاب در مدارس تدریس می‌شود. بسیاری از گویشوران زبان انگلیسی، خودشان حداقل یک بار این کتاب را خوانده‌اند.

در خلاصه داستان این کتاب آمده: خوک کوچکی توسط دختربچه‌ای به نام آرابل از مرگ نجات می‌یابد. دخترک نام خوک را ویبور می‌گذارد…

داستان Mieko and the Fifth Treasure

داستان «میکو و پنجمین گنج» نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین داستان‌های انگلیسی برای یادگیری زبان است. این داستان نیز علاوه بر زبان‌آموزان، به کار نوجوانان کشورهای انگلیسی زبان هم می‌آید تا آنها نیز توانایی‌های زبان مادری خود را تقویت کنند، بنابراین خواندن و درک آن برای زبان‌آموزان آسان خواهد بود. دیگر اینکه این کتاب تنها ۷۷ صفحه دارد و خواننده را خسته نمی‌کند. ضمنا با خواندن این کتاب، علاوه بر کمک به یادگیری زبان انگلیسی با فرهنگ ژاپن نیز آشنا خواهید شد. این کتاب درباره، میکو، دختر هنرمندی است که دستش در جریان جنگ به سختی آسیب می‌بیند.

داستان Empty World

جهان خالی عنوان داستان دیگری است که در فهرست بهترین کتاب‌های برای یادگیری زبان انگلیسی جای می‌گیرد. این کتاب که نوشته جان کریستوفر است، به زندگی نوجوانی به نام نیک می‌پردازد. والدین نیک بر اثر یک سانحه درگذشته‌اند و حالا او باید پیش پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کند. اما از بد روزگار ویروسی کشنده در جهان شیوع پیدا می‌کند و بسیاری از مردم را می‌کشد. این بار نیک باید در «جهانی خالی» به زندگی ادامه دهد. اگرچه داستان زبانی روان و بدون پیچیدگی دارد اما بسیار تامل‌انگیز است.

داستان Harry Potter and The Philosopher’s Stone

اگر علاقمند به داستان‌های فانتزی و تخیلی هستید، احتمالا باید از طرفداران داستان‌های هری پاتر هم باشید. داستان هری پاتر و سنگ جادویی از مجموعه هری پاتر به زبان‌آموزان پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که مخاطب اصلی این کتاب‌ها، نوجوانان هستند، درک متن آنها برای بزرگسالان آسان است. علاوه بر این اشتیاق به دانستن داستان به شما کمک می‌کند تا با انگیزه بیشتری کتاب را بخوانید و پیش بروید. پس از این داستان می‌توانید به سراغ سایر جلدهای کتاب هری پاتر بروید و از خواندن این داستان به زبان اصلی لذت ببرید.

داستان The House On Mango Street

داستان انگلیسی خانه‌ای در خیابان مانگو نیز کتابی جالب و خواندنی است. این کتاب از زبان نویسنده روایت می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد. جملات کوتاه و واقعا قابل‌فهم هستند. ضمنا تعداد کلمات جدید و واژه‌هایی که درک آنها سخت است، اصلا زیاد نیست. دیگر مزیت این کتاب این است که به شما فهمی عمیق از فرهنگ‌های مختلف می‌دهد. داستان کتاب درباره دختری مکزیکی به نام اسپرانزا است که به خانه‌ای جدید در خیابان مانگو نقل مکان کرده است. در این خانه است که اسپرانزا بزرگ و با اتفاقات جدید زندگی‌اش مواجه می‌شود.

داستان انگلیسی برای تقویت زبان

داستان To Kill A Mocking Bird

کشتن مرغ مقلد یکی از معروف‌ترین داستان‌های زبان انگلیسی است که در مدارس تدریس می‌شود. ماجرای این کتاب کلاسیک جنایتی است که در یک شهر کوچک امریکایی به وقوع پیوسته است. از آنجایی که راوی داستان یک کودک است، این داستان پیچدگی‌های چندانی ندارد و درک آن برای تمام سنین ممکن است.

داستان The Wedding Date

اگر دلتان می‌خواهد هم داستانی انگلیسی بخوانید تا توانایی زبانیتان تقویت شود و هم داستانی سرگرم‌کننده و عاشقانه بخوانید، پیشنهاد ما کتاب The Wedding Date یا تاریخ عروسی نوشته الکسا مونرو است. قصه داستان درباره زن و مرد جوانی است که در یک آسانسور با هم آشنا می‌شوند. اگرچه این آشنایی در ابتدا برای آنها جدی نیست اما قضیه کم‌کم جدی و رابطه عاشقانه می‌شود.

داستان Love and Other Words

عشق و کلمات دیگر، هفدهمین پیشنهاد ما برای خواندن یک داستان انگلیسی جذاب است. این کتاب که نوشته کریستینا لارن است، با بیان روان خود زبان‌آموزان را مشتاق به خواندن ادامه کتاب می‌کند. انتخاب بین عشقی قدیمی و ثروتی سرشار موضوع اصلی این کتاب است.

داستان Peter Pan

آخرین پیشنهاد ما برای خواندن یک داستان انگلیسی روان، کتاب «پیتر پان» نوشته «جِی ام باری» است. داستان ساده این کتاب به درک بهتر متن کمک می‌کند. در خلاصه داستان آمده: پیتر هر شب به ملاقات خانواده دارلینگ می‌رود و به قصه‌هایی که خانوم دارلینگ تعریف می‌کند، گوش می‌دهد…

اگر به دنبال بهترین کتاب انگلیسی برای یادگیری زبان هستید، هر کدام از کتاب‌هایی که در بالا درباره آنها صحبت کردیم، به کارتان می‌آید؛ البته چندین کتاب داستان انگلیسی دیگر نیز برای این منظور وجود دارند. این کتاب‌ها زمانی تاثیر خواهند داشت که شما آنها را با دقت بخوانید و سعی کنید، پس از مدتی نیاز به مراجعه به فرهنگ لغت برای یافتن معنی واژه‌ها نداشته باشید. این شیوه مطالعه به شما در یادگیری هر چه بهتر زبان کمک می‌کند.

آیا مطالعه داستان انگلیسی به تنهایی برای تقویت مهارت‌های زبانی کافی است؟

با این اوصاف شاید از خود بپرسید که آیا خواندن داستان انگلیسی برای یادگیری یا تقویت زبان انگلیسی کافی است یا خیر. اگر کمی واقع‌نگر باشیم، می‌دانیم که انجام یک شکل خاص از تمرین زبان، به تنهایی نمی‌تواند زبانتان را تقویت کند. تردیدی نیست که برای یادگیری یا تقویت زبان انگلیسی نیاز به استادی ماهر و باسواد دارید. و اقداماتی نظیر مطالعه داستان انگلیسی در کنار شکل‌های دیگری از تمرین زبانتان را تقویت خواهد کرد. تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، استفاده از اپ‌های آموزش زبان انگلیسی و… در کنار حضور در کلاس‌های آنلاین یا حضوری و انجام تمرینات درسی، یادگیری زبان انگلیسی شما را تضمین و به شما کمک می‌کند تا در آزمون‌های بین‌المللی نمره قابل‌قبول کسب کنید.

سخن نهایی

اما اگر به دنبال یک استاد کاربلد و باسواد هستید، نگران نباشید. اتیچر امکان ویژه‌ای برای شما به وجود آورده تا انتخاب مناسبی داشته باشید تا هزینه و زمانتان به هدر نرود. شما علاوه بر مراجعه به پروفایل استاید در اتیچر و خواندن نظرات سایر کاربران می‌توانید پنج جلسه رایگان با اساتید مختلف داشته باشید. بعد از گذراندن این پنج جلسه، شما هستید که از میان آنها بهترین استاد را انتخاب می‌کنید و در مسیر یادگیری زبان انگلیسی پیش می‌روید.

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاه ها

شما هم دیدگاه، تجربه یا سوالتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search