skip to Main Content

از معلم زبان خود چه بپرسم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

فهرست بخش ها

سوال هایی که می‌توانیم از معلم زبان خود بپرسیم

تصور کنید که دانش همانند خانه‌ای متروکه واقع در منطقه‌ای آرام و ساکت از شهر باشد. شما قصد خرید و تغییر در این خانه را دارید و به همین دلیل می‌خواهید از موفقیت در این سرمایه‌گذاری مطمئن شوید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر، همراه با صاحب این خانه، به دیدن آن می‌روید. پس از ورود، متوجه می‌شوید که فضای داخل خانه بسیار تاریک است. برای اینکه درک بهتری داشته باشید صاحب‌خانه لامپ‌های موجود را روشن می‌کند؛ ولی باز هم روشنایی کامل برای بررسی خانه وجود ندارد و شما در برخی قسمت ها فقط هاله‌ای از اشکال را می‌بینید. چاره چیست؟

چاره، چراغ‌قوه ایی است که خوشبختانه شما به همراه خود آوردید و با نور آن می‌توانید گوشه‌های تاریک خانه را با دقت بیشتری ببینید.

در این مثالی که خواندیم؛ چراغ‌قوه نقش «سؤالات» را در زندگی واقعی ما دارد. و برای یادگیری زبان خارجی بهتر آن است که سوالات مناسبی را از معلم زبان خود بپرسید.

طرح سوال

همه ما ممکن است زمانی در درک موضوعات مختلف دچار مشکل شویم. موضوعات مختلف ممکن است برای گوینده واضح و بدون ایراد، اما برای ما غیر قابل فهم باشد. در این موقعیت طرح پرسش‌های درست می‌تواند هوشمندی شنونده را برساند.

طرح درست سؤالات می‌تواند مسائل و موضوعات مورد بحث ما را تا حدود زیادی حل کند. می‌توانیم به ‌اندازه قابل قبولی، مشکلات موجود را برطرف نماییم و خلأهای موجود را پرکنیم. علاوه بر این، تاریک‌ترین گوشه‌های ذهن خود را کاملاً روشن نماییم. برای رسیدن به چنین هدفی، به آمادگی برای طرح پرسش‌های درست از معلم زبان خود نیاز داریم.

لازم است تا تمامی زبان‌آموزان زبان‌های خارجی دسته‌ای از سؤالات آماده را برای پرسیدن داشته باشند. تا در هنگام نیاز بتوانند آن‌ها را مطرح کنند و کیفیت یادگیری زبان خارجی خود را بالاتر ببرند.

این مقاله می‌تواند کمک‌های فراوانی در این زمینه، به علاقه‌مندان یادگیری زبان‌ خارجی و همچنین آزمون‌های بین‌المللی از قبیل آیلتس و تافل کند. قصد داریم تا به معرفی ۱۰ سؤالی بپردازیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بهترین معلم زبان خود را انتخاب کنید. لازم نیست که حتماً تمامی این سؤالات را از معلم زبان خود بپرسید، ولی به خاطر سپردن بعضی از آن‌ها باعث می‌شود در انتخاب‌ استاد زبان خود بهتر عمل کنید؛ تا درنهایت بتوانید به اهداف موردنظرتان دست پیدا کنید.

اتیچر خدمتی را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید قبل از رزرو کلاس زبان آنلاین خود با استاد مد‌نظرتان صحبت کنید و سوال‌های کلیدی خود را از او بپرسید.

۱. از معلم زبان خود بخواهید که سطح زبان شما را اعلام کند:

روش‌های مختلفی برای مشخص کردن سطح دانش زبانی وجود دارند. گروهی از افراد از عناوین Beginner تا Advanced و گروهی دیگر از A1 تا سطح C2 برای مشخص کردن سطح دانش زبان آموزان و سایر علاقه‌مندان استفاده می‌کنند. معلم زبان تان می‌تواند این درجه‌بندی‌ها را درمورد شما به‌ کار بگیرد و راهنماییتان کند.

معلمان زبان می‌توانند با طرح پرسش‌هایی در زمینه ریدینگ و یا مهارت‌های نوشتاری به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنند. علاوه بر این، معلمین باتجربه می‌توانند با هدایت زبان‌آموزان به ‌سوی استفاده از آزمون‌های آنلاین، سنجش دقیق‌تری در زمینه توانایی آن‌ها به دست آورند.

۲. کدام مهارت‌ در شما نیاز به تمرین بیشتری دارد؟

گروهی از زبان آموزان در ایجاد ارتباط و همچنین مکالمه از توانایی بسیار بالایی برخوردارند. این در حالی است که آن‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند رایتینگ های مناسبی بنویسند. گروهی دیگر ساعت‌ها از وقت خود را صرف تقویت مهارت‌های شنیداری می‌کنند، با این‌ حال، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند با سایر افراد به‌درستی و با زبان‌خارجی ارتباط برقرار کنند. یکی از مهارت‌های بسیار مهم یک معلم زبان، تشخیص ضعف‌های زبان‌آموزان است. بعضی از مواقع، تمامی مهارت‌های زبان‌آموز در یک سطح قرار دارد و هدف معلم زبان، تقویت عمومی زبان است. و گاهی بنابر آمادگی شما و اهدافتان در یادگیری زبان خارجی، تمرکز استاد شما باید بر یک مهارت خاص باشد.

۳- برای رسیدن به اهداف خود به چه مدت‌زمانی نیاز دارم؟

با انتخاب اهداف زبانی خود یک گام به جلو بر‌داشته‌اید. برخی افراد می‌خواهند فیلم‌های زبان اصلی را بدون زیرنویس تماشا کنند و برخی دیگر خواهان کسب نمره بالا در اسپیکینگ آزمون آیلتس هستند. با کمک معلم زبان آنلاین خود می‌توانید برای رسیدن به اهداف مشخصتان زمان‌بندی داشته باشید.

برنامه ریزی بر اساس اهداف مورد نظر  و ساعات خالی روزانه‌ شما تنها در آموزش زبان آنلاین دیده می‌شود؛ چراکه در آموزشگاه های حضوری شما مجبور به تبعیت از برنامه‌های از پیش تعیین شده هستید.

معلم زبان آنلاین شما می‌تواند نیاز شما را شناسایی کند؛ و روش‌های آموزشی مختلفی را برای شما به کار بگیرد تا بتوانید در زمان تخمین‌زده شده به چیزی که می‌خواهید برسید.

همچنین مطالعه شود:

“موثرترین روش های تسلط بر یادگیری زبان خارجی چیست؟”

۴- از چه منابع آموزشی استفاده کنم؟

دسته‌ای از اساتید زبان ترجیح می‌دهند که از منابع آموزشی اینترنتی استفاده کنند؛ و گروهی دیگر کتاب‌های آموزشگاهی را به‌عنوان منابع اصلی خود انتخاب می‌کنند.  حتی ممکن است گروهی شیوه آموزش زبان از طریق فیلم‌ یا تقویت مکالمه به‌وسیله موسیقی را ترجیح دهند. نکته مهم این است که تمامی معلمین حرفه‌ای، برای بهتر ساختن امر آموزش، از منابع مخصوصی بهره‌مند می‌شوند. پرسش در مورد چنین مواردی می‌تواند به زبان‌آموزان در زمینه شناخت روش‌های آموزشی اساتید و همچنین همراه ساختن چنین روش‌هایی با نیازهای شخصی کمک کند.

۵- چه مقدار زمان را باید در طول روز به یادگیری زبان خارجی اختصاص بدهم؟

معلم زبان آنلاین شما می‌تواند برنامه‌ای شخصی براساس نیاز‌های مخصوص شما بریزد. آن‌ها درصورتی که از اهداف شما به خوبی مطلع شوند؛ می‌توانند اطلاعات مفیدی در زمینه منابع کاربردی به شما بدهند. حتما پس از انتخاب معلم زبان آنلاین خود در اتیچر از او درمورد میزان زمانی که نیاز است کلاس داشته باشید و یا تمرین کنید بپرسید.

۶- برای تقویت مهارت‌های زبانی، در خارج از محیط کلاسی چه‌کارهایی انجام دهم؟

طرح چنین سؤالاتی نتایج شگفت‌انگیزی به همراه خواهند داشت. اطلاعات به‌دست‌آمده از چنین پرسش‌هایی می‌تواند اعتمادبه‌نفس زبان‌آموزان را به ‌اندازه قابل ‌توجه‌ای افزایش دهد. اکثر معلمین اطلاعات بسیار زیادی در این مورد دارند. می‌توانید با اطلاعات به‌دست‌آمده، برنامه‌ریزی مناسبی برای انجام و برآورده کردن نیازهای زبانی خود داشته باشید. مطمئناً زبان‌آموزان موفق، در طول روز چند ساعت بیشتر از سایر علاقه‌مندان مشغول فراگیری و یادگیری زبان خارجی هستند.

شما قابلیت این را دارید که در کنار استفاده از کلاس‌های آنلاین زبان از منابعی مانند کتاب‌ها یا پادکست‌های یادگیری زبان خارجی استفاده کنید.

۷- قبل از شروع هر جلسه آموزشی چه اقداماتی مورد نیاز است؟

زبان آموزانی که خود را برای شرکت در کلاس‌های آموزشی آماده می‌کنند، بسیار موفق خواهند بود. ولی این کار چه هدفی دارد؟ خوب، یک معلم زبان می‌تواند با بیان اهداف موجود در هر جلسه آموزشی خود، دانش آموزان را در این زمینه راهنمایی کند. ممکن است معلم‌های زبان قصد داشته باشند تا جزوه‌هایی را در طول کلاس توزیع کنند یا خواسته باشند تا در طول کلاس نوت‌هایی را به دانش آموزان منتقل نمایند، که در هر یک از این حالات باید آمادگی داشته باشید. و این آمادگی فقط با پرسش مطرح می‌شوند.

۸- قرار است چه مطالبی در طول هر جلسه گفته شود یا ساختار هر جلسه به چه صورت است؟

درصورتی‌ که قصد داشته باشید تا چندین مهارت خود را تقویت کنید، این‌گونه سؤالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. ساختار هر جلسه به این معنی است که معلم زبان شما به چه ترتیبی و در چه مدتی قصد تدریس هر یک از مهارت‌های موردنیاز را دارد. چه مدتی صرف بررسی تکالیف هفته گذشته خواهد شد؟ چه مدت‌زمانی صرف تمرین مکالمات زبان انگلیسی می‌شود؟ آیا قرار است گرامر هم تدریس شود؟ در مورد آموزش تلفظ چطور؟ می‌توانید با طرح این سؤالات، پاسخ معلمین خود را به دست آورید و خود را در این مسیر قرار دهید.

۹- خودم چطور زبان خارجی را مطالعه کنم؟

روش‌های مختلفی برای مطالعه زبان خارجی، در بیرون از فضای کلاس وجود دارند. می‌توانید کتاب‌های زبان‌اصلی را مطالعه کنید یا کتاب‌های گرامر را خریداری و استفاده نمایید. و درصورتی‌که دانش زبانی‌تان در سطح قابل قبولی قرار دارد، می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی را ببینید. با این‌ حال، یکی از بهترین افرادی که می‌تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند، به‌طور یقین معلم زبان است. پیش از این در مقاله دیگری درمورد روش‌های یادگیری زبان خارجی صحبت کرده‌‌ایم. می‌توانید این‌گونه سؤالات را برای دریافت نکته‌های آموزشی، پیشنهادات و همچنین پیدا کردن مسیر درست در زمینه یادگیری، از معلم زبان خود بپرسید.

۱۰- در مراحل بعدی چه‌کاری انجام دهم؟

درصورتی‌که اولین بار است سراغ وب‌سایت ما می‌آیید، ممکن است سؤالاتی در مورد شیوه آموزش زبان انلاین داشته باشید؛ و شاید تاکنون یادگیری زبان خارجی آنلاین را تجربه نکرده باشید . طرح سؤالاتی در مورد چگونگی ارتباط با معلم زبان در مراحل بعدی، شیوه استفاده از کلاس‌های خاص در زمینه زبان خارجی و چگونگی استفاده از بسته‌های خاص آموزشی موجود در سایت، می‌تواند کمک‌های فراوانی در این زمینه کند. با طرح درست سؤالات می‌توانید به مراحل مناسب و موردنظر خود دست پیدا کنید. با این‌ حال، معلمین زبان به‌خوبی می‌توانند توانایی‌ها و نیازهای شما را تشخیص دهند. بدون هیچ گونه شکی، نیازهای خود را با این افراد در میان گذارید و مطمئن باشید که شما را به بهترین صورت در این مسیر راهنمایی خواهند کرد.

به این مقاله امتیاز بدهید

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search