skip to Main Content

آزمون GRE چیست؟ نمره قبولی، منابع سوالات و نکات مهم آن

آزمون GRE چیست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اگر برای ادامه تحصیل قصد مهاجرت دارید یا به‌هر دلیلی به‌دنبال آموزش زبان هستید به احتمال زیاد این سوال برای شما پیش آمده است که آزمون GRE چیست؟ جی آر ای چیزی فراتر از یک آزمون مهارت‌سنجی زبان است و از لحاظ ساختار امتحان، نوع سوالات، سیستم نمره‌دهی، و ارزش و اعتبار تفاوت‌های زیادی با مدارکی شبیه TOEFL یا IELTS دارد که در این مقاله به طور کامل به این موارد می‌پردازیم.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس ، ویژه شما

فهرست بخش ها

آزمون GRE چیست؟

GRE که مخفف «Graduate Record Examinations» است، در واقع همزمان سه مهارت را در شما می‌سنجد. اول مهارت‌های عمومی زبان انگلیسی، دوم اطلاعات علمی و ریاضی پایه‌ای، و در نهایت توانایی شما در به کارگیری زبان انگلیسی در بیان منطق و استدلال خود در حل مسائل و بحث‌های علمی.
اهمیت این آزمون زمانی بیشتر مشخص می‌شود که در روند اپلای برای تحصیلات تکمیلی در معتبرترین دانشگاه‌ها، به خصوص در آمریکا، نمرات بالای GRE را در صدر مدارک مورد نیاز می‌بینیم. همچنین مدارس کسب و کار (Business Schools) و مدارس حقوق (Law Schools) نیز داشتن مدرک GRE را برای درخواست پذیرش الزامی می‌دانند.

کدام رشته‌های تحصیلی به مدرک GRE نیاز دارند؟

منابع آزمون GRE چیست

اگر شما دانشجوی رشتۀ پزشکی نیستید و هدف شما پذیرش برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های برتر آمریکا است، به احتمال زیاد GRE جز مدارک مورد نیاز شما خواهد بود. اکثر رشته‌های فنی مهندسی، فیزیک و علوم پایه، علوم زیستی (Life Science)، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر، در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری یا اصطلاحا پست داک به مدرک GRE نیاز دارند.
و همانطور که قبلا اشاره شد، مدارس کسب و کار نیز مدرک GRE یا GMAT را از دانشجویان می‌پذیرند. از سوی دیگر، از پاییز سال ۲۰۱۷ دانشکدۀ حقوق هاروارد، محل تحصیل سیاستمدارانی همچون باراک و میشل اوباما، اعلام کرد علاوه بر مدرک LSAT، آزمون GRE را نیز معتبر می‌داند و ارائۀ هر یک از این دو مدرک از نظر این دانشگاه کافی است. پس از این اقدام دانشگاه‌ها و مدارس حقوقی بیشتری مدرک جی آر ای را معتبر دانستند که همچنان تعداد آنها رو به افزایش است.

انواع آزمون جی آر ای و بخش‌های آن

آزمون GRE شامل دو نوع General و Subject است، که به طور عمومی هرگاه حرف از GRE و نمرۀ آن باشد منظور همان GRE General است. حالا ببینیم انواع آزمون GRE چیست؟

آزمون جی آر ای جنرال (GRE General)

آزمون اصلی GRE که برای اکثر رشته‌ها مورد نیاز است همین نوع General است. این امتحان از نوع Paper base بوده و فاقد بخش‌های Speaking و Listening است. آزمون GRE General تقریبا هر هفته برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند از طریق موسسات و نمایندگان موسسۀ ETS در آن شرکت کنند. این امتحان دارای سه بخش است:

نوشتار تحلیلی یا ه‏مان Analytical Writing

در بخش Analytical Writing که ۶۰ دقیقه زمان دارد، با دو موضوع نوشتاری متفاوت روبرو هستیم. ابتدا Issue که شباهت زیادی به بخش رایتینگ آزمون‌های TOEFL و IELTS دارد. به این معنی که شما از میان موضوعات ارائه شده یکی را انتخاب کرده و با به کارگیری ماهرانۀ اصول رایتینگ به شرح آن می‌پردازید. تفاوت اصلی و دشواری این بخش نسبت به نمونۀ مشابه در آزمون‌های دیگر، دقت در استدلال و اهمیت درست بودن آن از نظر علمی است.
در قسمت دوم با بخش Argument روبرو هستیم که در آن از شرکت‌کننده انتظار می‌رود با خواندن متنی که ارائه شده است، با تکیه بر ایرادات یا نقاط قابل بحث در آن نوشته، متنی در جواب به آن بنویسد و به بحث منطقی و نقد آن بپردازد.

استدلال کلامی و درک زبان یا همان Verbal Reasoning

در این قسمت از امتحان GRE با دو دسته سوال ۲۰تایی مواجه هستیم. دستۀ اول سوالات مربوط به دایره لغات، و دستۀ دوم بخش درک مطلب یا همان Reading است. پاسخ‌های این بخش از آزمون GRE 5 گزینه‌ای است و نمرهۀ منفی نیز ندارد. برای مجموع این ۴۰ سوال، داوطلبان ۳۰ دقیقه فرصت خواهند داشت.

استدلال کمی و ریاضی یا همان Quantitative Reasoning

در این بخش که شامل ۴۰ سوال بوده و ۳۵ دقیقه زمان برای آن تعیین شده است، با سوالات و مسائلی کمی در زمینه‌های ریاضی پایه، مانند جبر، آمار و احتمالات، هندسه و… روبرو هستیم که از لحاظ ریاضی سوالات ساده‌ای می‌باشند و اطلاعات در حد ریاضی دبیرستان برای پاسخگویی به آنها کافی است.

نمونه سوال بخش ریاضی امتحان GRE

آزمون جی آر ای سابجکت (GRE Subject)

این آزمون تنها برای شش رشتۀ دانشگاهی متفاوت تنظیم می‌شود و ارائۀ مدرک آن در اغلب موارد الزامی نیست و الزامی بودن یا نبودن آن وابسته به شرایط دانشگاه مقصد است. با این حال ممکن است این مدرک تحت عنوان مدارک پیشنهادی (Recommended) آمده باشد که در این صورت داشتن آن نقطۀ قوت شما در قیاس با سایر داوطلبان خواهد بود. رشته‌های روان شناسی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ادبیات انگلیسی و ریاضی، شش رشته‌ای هستند که آزمون سابجکت GRE برای آنها تعریف شده است.
نکتۀ مهم دربارۀ این آزمون نوع و زمان برگزاری آن است. بر خلاف آزمون جنرال که به صورت هفتگی و آنلاین برگزار می‌شود، این آزمون تنها سه بار در سال، در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل به صورت کاغذی برگزار می‌شود. پس اگر ملزم به شرکت در این آزمون هستید بهتر است مهارت‌های نوشتن با خط خوانا و بدون خط خوردگی را نیز تمرین کنید.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون GRE چیست؟

در آزمون GRE جنرال، هر کدام از بخش‌های استدلالی، یعنی Verbal Reasoning و Quantitative Reasoning 130 تا ۱۷۰ نمره دارند. به این معنی که اگر تمام سوالات هر دو بخش را غلط پاسخ دهید یا پاسخ ندهید، نمرۀ شما ۲۶۰، و اگر به تمامی ۸۰ سوال پاسخ درست داده باشید نمرۀ ۳۴۰ خواهید گرفت. از طرف دیگر بخش رایتینگ نیز ۶ نمره دارد که داوطلب بنا به متنی که نوشته است ممکن است بین صفر تا شش نمره در بازه‌های نیم نمره‌ای دریافت کند. می توان گفت نمرۀ ۴ نمرۀ بسیار خوبی در این بخش است.
حالا به قسمت مهم و جذاب نمرۀ قبولی آزمون GRE می‌رسیم. یکی از تفاوت‌های بسیار مهم مدرک‌های IELTS و TOEFL با GRE در همین بخش است. وقتی دانشگاهی حداقل نمرۀ خاصی برای مدارک زبان عمومی مد نظر قرار می‌دهد، هدف اطمینان از این مسئله است که دانشجو دارای حداقل توانایی زبانی مشخصی باشد، و هر نمره‌ای بالاتر از آن از نظر سیستم آموزشی دانشگاه نکتۀ مثبتی تلقی نمی‌شود. این مسئله برای مدرک GRE صادق نیست، اما نقطه تفاوت آزمون GRE چیست؟
اکثر دانشگاه‌ها، نمرۀ GRE بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ را برای اپلای کردن دانشجو الزامی می‌دانند. اما با توجه به تعداد زیاد متقاضیان و همچنین ساختار و اعتبار آزمون جی آر ای، هرچه نمرۀ فرد بالاتر باشد در مقایسه با سایر داوطلبان در مقام بالاتری قرار می‌گیرد. در نتیجه شانس قبولی بیشتر و همچنین شانس دریافت کمک هزینه تحصیلی یا همان فاند بیشتری خواهد داشت.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

اعتبار مدرک آزمون GRE

مدرک GRE تا ۵ سال اعتبار دارد اما برخی دانشگاه‌ها ممکن است زمان کوتاه‌تری را برای اعتبار آزمون GRE مد نظر قرار داده باشند، پس حتما از شرایط دانشگاه‌های مورد نظر خود در این زمینه مطلع شوید. وبسایت موسسه ETS لینکی را برای اطلاع از تمامی دانشگاه‌ها و موسساتی که مدرک GRE را می‌پذیرند فراهم کرده است. می‌توانید از طریق لینکی که در ادامه می‌آید، با جستجوی کشورهای مختلف، لیست دانشگاه‌های پذیرندۀ GRE را پیدا کنید.

شیوه ثبت نام آزمون GRE و هزینۀ آن

برای ثبت نام آزمون GRE در ایران می‌بایست از طریق سامانۀ تافل و جی آر ای سازمان سنجش اقدام به ثبت نام کرد. با مراجعه به سایت ets.sanjesh.org و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، نوع آزمون، تاریخ آزمون، مکان آن، و در نهایت پرداخت هزینه، سایت سازمان سنجش به شما ووچری ارائه می‌دهد که شما با ارسال آن به موسسات مجاز، درخواست ثبت نام نهایی خود در آزمون را می‌دهید. حتما به خاطر داشته باشید که لیست موسسات مجاز را فقط از وبسایت سازمان سنجش تهیه کنید.
هزینه ثبت نام GRE یا همان آزمون جنرال GRE، در حال حاضر ۲۰۵ دلار، و هزینه ثبت نام آزمون GRE سابجکت ۱۵۰ دلار است. در صورتی که داوطلب درخواست تغییر زمان یا مکان آزمون را داشته باشد ملزم به پرداخت ۵۰ دلار بیشتر خواهد شد، و در صورت انصراف از آزمون، تنها نیمی از هزینۀ ثبت نام را دریافت می‌کند.

مزایای آزمون GRE چیست؟

فرصت پذیرش بهترین دانشگاه‌های آمریکا و کانادا تنها امتیاز مدرک GRE نیست. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کسب نمرات بالاتر در آزمون GRE دانشجو را در مقایسه با رقبای خود در روند پذیرش در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. مزیت دیگر جی آر ای این است که کسانی که در سابقۀ تحصیلی خود نمرات پایینی داشته‌اند و GPA پایینی کسب کرده‌اند می‌توانند با نمره GRE بالاتر سابقۀ خود را جبران کرده و در وضعیت بهتری قرار بگیرند. از سوی دیگر همانطور که اشاره کردیم، اگر دریافت فاند تحصیلی و کمک هزینه برای شما مهم است نمرات بالای GRE به شما در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد.
یکی از مزایای مهم آزمون GRE عدم محدودیت شرکت در آزمون است. هر فرد می‌تواند هر ۲۱ روز یکبار و در مجموع ۵ بار در هر سال در این امتحان شرکت کند. بنابراین داوطلب فرصت شرکت چندباره در این آزمون و ارسال نمرۀ دلخواه خود را دارد.
دیگر مزیت داشتن مدرک GRE، سرویس GRE Search است. اما ویژگی این سرویس آزمون GRE چیست؟ خدماتی رایگان که با ثبت نام در آن، به جای اینکه شما دنبال دانشگاه‌های مختلف بگردید، دانشگاه‌ها و موسسات مختلف با توجه به تحصیلات، سابقه و نمره GRE شما به سراغتان می‌آیند و از فرصت‌هایی که شاید هیچگاه از آنها خبر نداشته‌اید مطلعتان می‌کنند. می‌توانید از طریق لینک زیر بیشتر با این سرویس آشنا شوید.

https://www.ets.org/gre/revised_general/about/tools/search_service/

مهمترین منابع آزمون GRE چیست؟

منابع فیزیکی و آنلاین بسیار متعددی برای امتحان GRE وجود دارد که طبیعتا خواندن تمامی آنها نه ممکن است و نه سودمند. اما بیایید ببینیم مهمترین منابع آزمون GRE چیست؟
خوشبختانه خود موسسه ETS کتاب‌هایی را برای آزمون جنرال منتشر کرده است.

The Official Guide to the GRE General Test
• Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
• Official GRE Verbal Reasoning Practice Questions

برای آمادگی در بخش لغات این آزمون باید کتاب‌های لغات غیر تخصصی را کنار گذاشت و مجموعه لغات تنظیم شده مختص این آزمون را مطالعه کرد. کتاب‌هایی مانند Essential Words for the GRE از انتشارات Barron’s، فلش کارت‌های Manhattan، و اپلیکیشن مخصوص لغات جی آر ای Magoosh.
و در آخر هم مجموعۀ ۸ جلدی Manhattan Prep GRE Strategy Guide که تمامی مباحث مربوط به سوالات کمی (Quantitative) و کلامی (Verbal) را پوشش می‌دهد. همچنین ویدیو‌های وبسایت آموزشی Magoosh نیز تکمیل کنندۀ بسیار مناسبی برای این بخش خواهد بود.

جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم با آزمون GRE آشنا شویم و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. این مدرک علاوه بر تایید مهارت‌های پایه‌ای زبان، توانایی استفاده عملی از آن در بستر علمی و منطقی را نیز می‌سنجد و به همین دلیل است که کسب نمرات بالا در آزمون GRE می‌تواند برگ برندۀ دانشجویان پذیرفته شده در بهترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان باشد.

مشاوره رایگان زبان
انتخاب بهترین مدرس، ویژه شما

نظر شما دربارۀ آزمون GRE چیست؟ تجربۀ شرکت در این آزمون در ایران را داشته‌اید؟ منابع شما برای بهترین نمونه سوالات آزمون GRE چیست؟

۳.۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search