skip to Main Content

مصاحبه اکوموتیو با Oteacher: استارتاپی به دنبال ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اُتیچر بستری برای یادگیری زبان‌ های خارجی است. این وبسایت از ظرفیت افراد مقیم در دیگر کشورها به منظور ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجی بهره می‌برد. در واقع این امکان را به مخاطب می‌دهد که بدون رفتن به خارج از کشور با معلمی از انگلیس یا آمریکا صحبت کرده و شرایطی را که قرار است در خارج از کشور تجربه کند، در ایران تجربه کرده و زبان خود را تقویت نماید. با این استارتاپ در نمایشگاه اینوتکس آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم آن را به مخاطبان اکوموتیو هم معرفی کنیم. در ادامه با مصاحبه اکوموتیو با مجید مرتضوی، بنیانگذار Oteacher همراه باشید.

فهرست بخش ها

با خودتان شروع کنیم.

من، مجید مرتضوی هستم. ۲۷ سال دارم. کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌ی بیوتکنولوژی تحصیل کردم و چند سالی از تحصیلاتم را در خارج از کشور گذراندم. پیشتر، سابقه‌هایی در راستای همکاری با استارتاپ‌های دیگر داشتم که الان دیگر وجود ندارند.

اتیچر چگونه متولد شد؟

شکل‌گیری ایده از خرداد ۱۳۹۵ آغاز شد اما باتوجه به چالش‌هایی که در ابتدای مسیر وجود داشت، حدودا یک سال و نیم است که اُتیچر در ایران حضور فعال دارد.

من چند سالی خارج از کشور بودم. ایده‌ی اُتیچر هم بخاطر وجود مشکلات زبان در افرادی که به خارج از کشور می‌روند از جمله خودم نشئت گرفت. هم در زمان حضور در خارج از کشور و هم زمانی که به ایران آمدم، کمبودی که حس کردم، در رابطه با افرادی بود که سطح سواد بالایی دارند؛ اما زمانی که به خارج از کشور می‌روند، با مشکل زبان مواجه می‌شوند و صرفا به دلیل مساله‌ی زبان، درس‌های خود را در ترم‌های اول نمی‌توانند با موفقیت بگذرانند؛ اما در ترم‌های دوم و سوم به دلیل قرار گرفتن در شرایط آن کشور و تقویت زبان، در گذراندن درس‌های خود موفق می‌شوند. از این طریق نیاز به ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجی را احساس کردم.

هم‌چنین اُتیچر برای آن دسته از افرادی است که شرایط رفتن به خارج از کشور را ندارند، ما تصمیم گرفتیم از طریق اُتیچر شرایط خارج از کشور را در ایران بومی‌سازی کنیم، به این شکل که شما می‌توانید بدون رفتن به خارج از کشور، با معلمی از لندن یا امریکا صحبت کرده و شرایطی را که قرار است در خارج از کشور تجربه کنید، در ایران تجربه و زبان خود را تقویت کنید.

 ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجی

 این خدمت را چگونه ارائه می‌دهید؟

اتیچر (یا همان online-teacher) یک استارتاپ ایرانی و دارای شبکه‌ای از معلمین زبان در داخل و خارج کشور است. معلم‌های داخلی ساکن شهرهای مختلف ایران هستند و معلم‌های خارجی ساکن استرالیا، آفریقا، کانادا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی و آفریقایی هستند. کاربری که می‌خواهد آیلتس یا تافل بگیرد و یا هر نیاز دیگری در زمینه‌ی زبان دارد، می‌تواند بر اساس نیاز خود، معلم زبان خود را از سایت ما انتخاب کند. هر معلم یک تقویم از ساعت‌های خالی خود در سایت گذاشته و کاربر ساعت مناسب را برای خود رزرو می‌کند و سر ساعتی که رزرو کرده، با موبایل یا لپ‌تاپ حاضر می‌شود و معلم هم به صورت آنلاین در کلاس حاضر می‌شود و در جلسه‌ی اول، کاربر را تعیین سطح می‌کند و برنامه‌ی آموزشی را تحویل او می‌دهد و اگر کاربر از شرایط راضی بود، جلسه‌های بعد را ادامه می‌دهد، تمام کلاس‌ها به شکل خصوصی و یا نیمه‌خصوصی ارائه می‌شوند و امکان رزرو جلسه‌ی آزمایشی رایگان وجود دارد.

یکی از خدمات ما کلاس‌های گروهی است که محیطی کاملا تعاملی دارد و همه‌ی افرادی که در کلاس هستند می‌توانند یکدیگر را ببینند، صدای یکدیگر را بشنوند، با هم چت کنند یا برای هم فایل ارسال کنند. نکته دیگر این‌که سقف کلاس‌های گروهی را نهایتا ۵ نفر گذاشتیم تا بتوانیم همچنان به ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجی بپردازیم. به همین دلیل اسم این کلاس‌ها را نیمه خصوصی گذاشتیم.

 ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجیآیا Oteacher به درآمدزایی رسیده‌ یا سرمایه‌ای جذب کرده است؟

استراتژی‌ که ما در پیش گرفتیم به این صورت است که درآمد حاصل تاکنون، صرف هزینه‌های خود استارتاپ شده تا زمانی که برند ما بزرگ و بزرگ‌تر شود و هم‌اکنون تقریبا به نقطه‌ی سر به سر رسیده ایم؛ این را هم اضافه کنم که هدف اصلی ما در بلند مدت شناخته شدن برندمان است و نه درآمدزایی کوتاه مدت.

ما از ابتدا تا به امروز سراغ سرمایه‌گذار نرفته و همه‌ی مراحل را با هزینه‌ی شخصی خود پیش بردیم؛ اما در حال حاضر با سرمایه‌گذارهای مختلفی در حال صحبت هستیم تا برای بالا بردن سرعت رشد، بتوانیم با هم شراکت کنیم.

مهمترین چالش‌های Oteacher تا به امروز چه بوده است؟

استارتاپ یعنی چالش؛ اولین چالشی که هر استارتاپ با آن مواجه می‌شود، تیم‌سازی است. یک ایده‌ی معمولی می‌تواند با یک تیم قوی قدرت بگیرد و برعکس آن هم اتفاق می‌افتد؛ یعنی یک ایده‌ی عالی با یک تیم ضعیف می‌تواند با شکست مواجه شود و تیم‌سازی همیشه از چالش‌های ما بوده و به دنبال ارتقای کیفیت آموزش زبان خارجی هنوز هم در تلاش هستیم تا بتوانیم تیمی خوبی داشته باشیم؛ از طرفی ایران کشوری است که اخیرا وارد کسب‌وکارهای مجازی و نوپا شده به همین دلیل فرصت برای پیشرفت در آن زیاد است.

چالش دیگری هم که داشتیم، بحث راه‌اندازی سایت بوده است که در ابتدای مصاحبه به آن اشاره کردم. سایتی که ما راه‌اندازی کردیم، خدمت خاصی را ارائه می‌کند و یک سایت اطلاع‌رسانی نیست و چون ما یک پورتال هستیم که افراد سر ساعت خاصی که رزرو کرده‌اند باید حاضر شوند و بحث‌های پیچیده‌ی مالی و زمانی را به دنبال دارد، با مشکلاتی مواجه بودیم که خوشبختانه حل شد.

از چالش‌های دیگر هم می‌توان به نوسانات دلار اشاره کرد که به سبب آن، کلاس‌ها اخیرا با افزایش قیمت مواجه شدند و سعی کردیم با فروش ارزی، استفاده از معلمان ساکن ایران و تشکیل کلاس‌های گروهی این مشکلات را حل کنیم.

سخن پایانی

روی صحبت من با افرادی است که در دنیای استارتاپ نیستند؛ ولی به آن علاقه دارند. توصیه می‌کنم که از ورود به حوزه‌ی استارتاپ نترسند؛ ولی قبل از هزینه کردن برای ایده‌ی خود، آن را اعتبارسنجی و راجع به آن تحقیق کنند؛ چون ممکن است عاشق ایده‌ی خود باشند و پیش‌بینی کنند که ایده، حتما موفق خواهد بود؛ لذا قبل از شروع ایده خود، حتما با افراد باتجربه و کارشناس مشورت کنند. هم‌چنین می‌توانند از کتاب‌هایی مثل Mom-test کمک بگیرند. این کتاب به شما می‌گوید که سوال خود را از افراد به چه شکل بپرسید تا جواب درست را از آن‌ها بگیرید.

 

 

۱.۶/۵ - (۳۵۲ امتیاز)

دیدگاه ها

اولین نفری باشید که به این نوشته نظر میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
×Close search
Search